About the author
Sources
Bronnen

[1] Modi, M. Ginger root. StatPearls [Internet]. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK565886/. Gepubliceerd op 4 december 2021. Geraadpleegd op 18 maart 2022. [Bron]

[2] Bode, A.M. The amazing and mighty ginger. Herbal Medicine: Biomolecular and Clinical Aspects. 2nd edition. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK92775/. Gepubliceerd op 1 januari 2011. Geraadpleegd op 18 maart 2022. [Bron]

[3] Altman, R.D., Marcussen, K.C. Effects of a ginger extract on knee pain in patients with osteoarthritis. Arthritis and rheumatism. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/11710709/. Gepubliceerd in 2001. Geraadpleegd op 18 maart 2022. [Bron]

[4] Therkleson, T. Topical ginger treatment with a compress or patch for osteoarthritis symptoms. Journal of holistic nursing : official journal of the American Holistic Nurses' Association. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4230973/. Gepubliceerd in september 2014. Geraadpleegd op 18 maart 2022. [Bron]

[5] Lete, I., Allué, J. The effectiveness of ginger in the prevention of nausea and vomiting during pregnancy and chemotherapy. Integrative medicine insights. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4818021/. Gepubliceerd op 31 maart 2016. Geraadpleegd op 18 maart 2022. [Bron]

[6] Hu, M.-L., Rayner, C.K., Wu, K.-L., et al. Effect of ginger on gastric motility and symptoms of functional dyspepsia. World journal of gastroenterology. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3016669/. Gepubliceerd op 7 januari 2011. Geraadpleegd op 18 maart 2022. [Bron]

[7] Viljoen, E., Visser, J., Koen, N., Musekiwa, A. A systematic review and meta-analysis of the effect and safety of ginger in the treatment of pregnancy-associated nausea and vomiting. Nutrition journal. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3995184/. Gepubliceerd op 19 maart 2014. Geraadpleegd op 18 maart 2022. [Bron]

[8] Kalra, M., Khatak, M., Khatak, S. Cold and flu: Conventional VS Botanical & Nutritional therapy. International Journal of Drug Development and Research. https://www.ijddr.in/drug-development/cold-and-flu-conventional-vs-botanical--nutritional-therapy.php?aid=5561. Gepubliceerd op 8 mei 2015. Geraadpleegd op 18 maart 2022. [Bron]

Back

Gember: alles wat je moet weten

Gember (Zingiber officinale) barst van de bioactieve verbindingen. De plant wordt daarbij wereldwijd geliefd vanwege haar intense smaak en mogelijke voordelen voor de gezondheid. Lees snel verder en ontdek alles wat je over gember en de veelzijdige effecten ervan weten moet!

Wat is gember?

Kijk maar eens in je keukenkast. De kans is best groot dat je hier een van de volgende gemberproducten ziet staan:

• Gember in poedervorm
• Gekristalliseerde gember
• Ingemaakte gember
• Gemberextract

Over het algemeen wordt gember gebruikt om een zoete en peperachtige smaak aan eten toe te voegen, net als de nauw verwante kruiden kardemom en kurkuma. Maar je zult in dit artikel ontdekken dat gember veel meer te bieden heeft dan alleen een uitgesproken smaak.

De mogelijke voordelen van gember komen echter niet voort uit de groen-paarse bloemen van de plant, maar uit de delen die je niet kunt zien: de wortel en wortelstok (de hoofdstengel die zich horizontaal in de grond bevindt). Waarom? Nou, gemberwortel bevat een rijke hoeveelheid vitamines, mineralen en fytochemicaliën.[1] Een aantal interessante voorbeelden zijn vitamine B3, ijzer, kalium, zink en folaat.

Gemberwortel

Voordat wetenschappers de gemberwortel onder een microscoop gingen bestuderen, werd (en wordt) gember wereldwijd verkocht vanwege de unieke invloed ervan op diverse lichamelijke klachten. Gemberwortel was in feite zo waardevol onder Arabische kooplieden in de 13e en 14e eeuw, dat het even duur als een schaap was. Toentertijd konden de kooplieden echter nog niet precies uitleggen waarom gember zo invloedrijk was.

Gelukkig weten we nu dat verbindingen als gingerol, paradol en shogaol bijdragen aan de veronderstelde gezondheidsvoordelen van gemberwortel. En dankzij deze uitgebreide selectie van fytochemicaliën is het nog altijd "een van de meest geconsumeerde specerijen ter wereld".[2]

Wat zijn de voordelen van gember?

De wereldwijde aantrekkingskracht van gember staat dus buiten kijf. Maar wat kun je precies van een van de oudste, bekendste natuurlijke producten ter wereld verwachten?

Gember en ontstekingen

Verschillende ziektes verslechteren als ontstekingen de overhand krijgen. Ontstekingen rondom de gewrichten en bindweefsel kunnen bijvoorbeeld reumatoïde artritis en artrose ongelooflijk pijnlijk maken.

Gelukkig zijn er twee studies die suggereren dat er een mogelijk positief verband tussen gemberextract en ontstekingen is. Allereerst een paper uit 2001, afkomstig van de University of Miami. Hierin staat dat een "sterk gezuiverd en gestandaardiseerd gemberextract" een merkbare impact op de symptomen van artrose in de knieën heeft.[3] In een tweede paper vinden we soortgelijke resultaten. Hierin staat dat lokaal aangebrachte gember bij chronische artrose-klachten uitkomst kan bieden.[4]

Gember en misselijkheid

De invloed van gember op misselijkheid en maagklachten is ook een van de meest gewaardeerde voordelen ervan. Maar is hier ook een wetenschappelijke onderbouwing voor? Het fenomeen is in diverse studies onderzocht, maar het meest overtuigende bewijs vinden we in een systematische review van Zuid-Afrikaanse wetenschappers.[5],[6],[7]

De onderzoekers onderzochten een bibliografische database om de "werkzaamheid van oraal toegediende gember bij zwangerschapsmisselijkheid vast te stellen". Ze ontdekten dat "gember de symptomen van misselijkheid aanzienlijk verbeterde in vergelijking met een placebo".

Het is echter belangrijk te vermelden dat in geen van de studies de daadwerkelijke samenstelling van het gebruikte gemberextract wordt vermeld. Gemberwortel bevat tientallen actieve verbindingen, en zonder zorgvuldige analyse is het onmogelijk te zeggen welke combinatie mogelijk het meeste effect heeft.

Gember en het immuunsysteem

Onderzoekers van het Raj Kumar Goel Institute of Technology vergeleken conventionele en botanische therapieën met elkaar bij verkoudheid en griep. Ze ontdekten daarbij dat de invloed van gember op de gezondheid mogelijk te maken had met de fytochemicaliën gingerol en shogaol. Van beide wordt gedacht dat ze "de symptomen van verkoudheid helpen verlichten, hoesten onderdrukken en een licht ontspannend effect hebben, waardoor je beter uitrust".[8]

Wat zijn de bijwerkingen van gember?

Vanwege de populariteit van gember is het gemakkelijk aan te nemen dat er aan het gebruik geen bijwerkingen kleven. En over het algemeen klopt dat. Gemberwortel wordt meestal goed verdragen, in elk geval als ingrediënt in eten.

Gezuiverd gemberextract is echter veel geconcentreerder. Dit betekent dat het milde bijwerkingen kan veroorzaken. Denk aan brandend maagzuur, diarree en algemene spijsverteringsklachten. Als je vragen hebt of je zorgen maakt over de mogelijke bijwerkingen van gember, stel deze dan aan je huisarts. Alleen hij of zij kan je accuraat advies geven dat op jouw situatie van toepassing is.

Hoe gebruik je gember?

Gember is veelzijdig en verkrijgbaar in diverse vormen. Je kunt dan ook op verschillende manieren van de mogelijke invloed ervan profiteren. Vaak is het grootste obstakel het bepalen van de dosering. Studies naar doseringen geven 200 tot 2000mg per dag aan, dus dat varieert nogal. Het beste kun je een betrouwbare producent kiezen en de aanbevelingen op de verpakking opvolgen. Deze vind je vaak op het etiket van het product.

Houd ook rekening met het type supplement. De dosering is bij siropen, capsules en vloeibare extracten namelijk steeds weer anders. We moeten ook vermelden dat veel onderzoeken naar gemberwortel zich op de korte termijn (gebruik tot twaalf weken) hebben gericht. De effectiviteit en veiligheid van gember op de lange termijn worden nog altijd onderzocht.

Gemberthee

Het zetten van gemberthee is een van de gemakkelijkste manieren om gember te gebruiken. Je maakt het door gemberwortel te pellen en dit in melk of water te koken. Het bevat niet de hoogste concentratie gingerol en shogaol, de invloedrijkste actieve stoffen, maar het is wel verrukkelijk en verfrissend. En als je niet dol bent op de smaak van gember, kun je altijd wat citroen of honing toevoegen!

Gember als onderdeel van complexformules

Gember zit daarnaast in veel complex-supplementen. Vanwege het sterke effect en de veelzijdigheid ervan is het zelfs een onmisbaar ingrediënt in onze CBD Immuun Booster. Gember is ideaal om je gezondheid te ondersteunen en werkt in dit supplement samen met ons full spectrum hennepextract, de vitamines A en D, Echinacea en nog een aantal andere ingrediënten.

Gember: een van de meest geconsumeerde specerijen ter wereld

Er zijn niet veel planten die de titel 'meest geconsumeerde specerij' mogen dragen. Maar gember wel: vooral vanwege de unieke, warme smaak ervan en rijke hoeveelheid actieve verbindingen die erin zit. Nog belangrijker is dat veel van deze fytochemicaliën met een goede gezondheid in verband zijn gebracht.

Is dit allemaal nog niet indrukwekkend genoeg voor je? Laat ons je er dan aan herinneren dat gemberwortel ook nog eens in vele vormen verkrijgbaar is. Daarmee is het een veelzijdig hulpmiddel om je gezondheid te ondersteunen. Gebruik simpelweg je gezonde verstand als het om de dosering gaat, en niets staat je meer in de weg om het te proberen.

Ervaar zelf wat de natuur allemaal te bieden heeft met de CBD Immuun Booster van Cibdol of een ander product uit ons uitgebreide assortiment supplementen. Wil je meer weten over het belang van fytochemicaliën voor je gezondheid? Bezoek dan onze CBD-encyclopedie voor meer informatie.

Auteur
Luke Sholl

Title/author.

Luke Sholl
Met meer dan tien jaar schrijfervaring op het gebied van CBD en cannabinoïden is Luke inmiddels een gevestigde journalist die als hoofdauteur werkzaam is voor Cibdol en andere op cannabinoïden gerichte websites. Hij is toegewijd aan het presenteren van feitelijke, evidence-based content en heeft naast CBD ook een fascinatie voor fitness, voeding en ziektepreventie.
Luke Sholl

Title/author.

Luke Sholl
Met meer dan tien jaar schrijfervaring op het gebied van CBD en cannabinoïden is Luke inmiddels een gevestigde journalist die als hoofdauteur werkzaam is voor Cibdol en andere op cannabinoïden gerichte websites. Hij is toegewijd aan het presenteren van feitelijke, evidence-based content en heeft naast CBD ook een fascinatie voor fitness, voeding en ziektepreventie.
Bronnen

[1] Modi, M. Ginger root. StatPearls [Internet]. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK565886/. Gepubliceerd op 4 december 2021. Geraadpleegd op 18 maart 2022. [Bron]

[2] Bode, A.M. The amazing and mighty ginger. Herbal Medicine: Biomolecular and Clinical Aspects. 2nd edition. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK92775/. Gepubliceerd op 1 januari 2011. Geraadpleegd op 18 maart 2022. [Bron]

[3] Altman, R.D., Marcussen, K.C. Effects of a ginger extract on knee pain in patients with osteoarthritis. Arthritis and rheumatism. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/11710709/. Gepubliceerd in 2001. Geraadpleegd op 18 maart 2022. [Bron]

[4] Therkleson, T. Topical ginger treatment with a compress or patch for osteoarthritis symptoms. Journal of holistic nursing : official journal of the American Holistic Nurses' Association. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4230973/. Gepubliceerd in september 2014. Geraadpleegd op 18 maart 2022. [Bron]

[5] Lete, I., Allué, J. The effectiveness of ginger in the prevention of nausea and vomiting during pregnancy and chemotherapy. Integrative medicine insights. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4818021/. Gepubliceerd op 31 maart 2016. Geraadpleegd op 18 maart 2022. [Bron]

[6] Hu, M.-L., Rayner, C.K., Wu, K.-L., et al. Effect of ginger on gastric motility and symptoms of functional dyspepsia. World journal of gastroenterology. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3016669/. Gepubliceerd op 7 januari 2011. Geraadpleegd op 18 maart 2022. [Bron]

[7] Viljoen, E., Visser, J., Koen, N., Musekiwa, A. A systematic review and meta-analysis of the effect and safety of ginger in the treatment of pregnancy-associated nausea and vomiting. Nutrition journal. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3995184/. Gepubliceerd op 19 maart 2014. Geraadpleegd op 18 maart 2022. [Bron]

[8] Kalra, M., Khatak, M., Khatak, S. Cold and flu: Conventional VS Botanical & Nutritional therapy. International Journal of Drug Development and Research. https://www.ijddr.in/drug-development/cold-and-flu-conventional-vs-botanical--nutritional-therapy.php?aid=5561. Gepubliceerd op 8 mei 2015. Geraadpleegd op 18 maart 2022. [Bron]

Welk product heb ik nodig?
As Seen On:
  • https://www.deondernemer.nl/actueel/retail/cibdol-opent-brandstore-stap-ideaal~2659792
  • https://retailtrends.nl/item/62892/cibdol-het-highend-cbd-merk-waar-je-niet-high-van-wordt
  • https://www.dailybase.nl/thegoodlife/lifestyle-thegoodlife/cibdol-opent-cbd-brandstore-amsterdam/
  • https://www.ad.nl/regiosport-den-haag/karlien-sleper-heeft-spelen-in-monobob-als-missie-ik-voel-me-vrijer-bij-deze-nieuwste-bobsleediscipline~a0db0ffe/
  • https://www.womenshealthmag.com/nl/beauty/g34723687/cbd-producten/
  • https://www.libelle.nl/