Hoe verwerk je CBD-olie en hennepzaadolie in je maaltijden?

CBD is een ontzettend veelzijdige cannabinoïde die op veel manieren te gebruiken is. Desondanks vinden sommige gebruikers het lastig om een consumptiemethode te vinden die past bij hun manier van leven en bij hun voorkeuren. Sommigen vinden de smaak van CBD-olie niet fijn. Of ze hebben liever iets anders in hun maag voordat ze de olie innemen. Anderen vinden het lastig om gedurende de dag te denken aan het innemen van de olie.

Hoe het ook zij, gebruikers zijn in staat om op een eenvoudige, handige en natuurlijke wijze CBD te integreren in hun dagelijkse routine. Namelijk door het gewoon in het eten te doen. Zowel CBD-olie als hennepzaadolie is in veel verschillende gerechten te verwerken. Het resultaat is vaak heerlijk en effectief.

Het verschil tussen CBD-olie en hennepzaadolie

Voordat we ons verdiepen in koken met CBD-olie en hennepzaadolie, kijken we eerst eens naar beide. Wat houden ze in en waarin verschillen ze van elkaar?

De term "hennepzaadolie" verwijst naar olie die is verkregen uit het zaad van de hennepplant. Omdat hennepzaden geen cannabinoïden bevatten, bevat hennepzaadolie geen CBD. Het is echter wel rijk aan belangrijke voedingsstoffen, zoals omega-6- en omega-3-vetzuren, proteïnen en vitamine E. Het heeft een scherpe, nootachtige smaak.

CBD-olie wordt echter verkregen uit de toppen van de hennepplant. Het is rijk aan cannabinoïden, waaronder het veelzijdige CBD. Het specifieke cannabinoïden-profiel van CBD-olie is afhankelijk van de herkomst van de plant. Daarnaast hangt het onder andere af van de manier van kweken en de extractiemethode.

CBD-olie is over het algemeen duurder, omdat het arbeidsintensiever is om het te maken. Over het algemeen geldt voor deze olie ook een hogere productiestandaard dan voor hennepzaadolie. Hennepzaadolie is vaak minder duur. En hoewel het voedzaam is, worden er over het algemeen geen therapeutische eigenschappen aan toegeschreven. Mensen die zowel CBD-olie als hennepzaadolie in hun maaltijden willen verwerken, zouden beide producten moeten kopen of hennepzaadolie met CBD. Dat laatste bevat CBD-extract in een drager van hennepzaadolie.

Verschillende manieren om CBD-olie en hennepzaadolie te verwerken in recepten

CBD-olie en hennepzaadolie zijn allebei op verschillende manieren aan recepten toe te voegen. Een aantal opties:

1. Smoothies

CBD toevoegen aan smoothies is een geweldige manier om de cannabinoïde te verwerken in een gezonde dagelijkse routine. De drankjes hebben vaak een sterke smaak, wat de cannabidiol goed maskeert. Nog een voordeel van deze aanpak is dat je geen CBD verliest. Als het eenmaal in de blender zit, kan het nergens naartoe. Dat is zowel voordelig als handig voor gebruikers die hun dosering CBD precies willen afmeten.

2. Als frituurolie

Je zou niet moeten gaan frituren met CBD-olie. Niet alleen blijft er dan veel olie achter op de bodem van je pan, maar je verspilt ook de CBD. Veel waardevolle cannabinoïden gaan verloren door de hitte en verdamping. Gebruik deze methode alleen met hennepzaadolie. Als je CBD wilt verwerken in een gefrituurd gerecht, maak het dan eerst klaar en sprenkel er daarna wat CBD-olie overheen.

Als je met olie kookt, is het belangrijk dat je het rookpunt in gedachten houdt. Het rookpunt is het punt waarop de gezonde vetten in de olie afbreken en er schadelijke vrije radicalen ontstaan. Als je voorbij dit punt gaat, dan doe je alle gezondheidsvoordelen van koken met olie teniet. Pas dus op. Het rookpunt van hennepzaadolie is 165°C.

3. Op salades

Als je een salade eet, is het heel makkelijk om er even wat CBD bij te doen. Hiermee omzeil je op handige wijze de verraderlijke blootstelling aan hitte. Bewaar wel een stukje brood of droge sla voor het opdeppen van de laatste CBD die in de kom achterblijft.

4. In gebakken producten

Ten aanzien van CBD heeft bakken voordelen en nadelen. Een voordeel is dat niets van het product verloren gaat. Al je CBD komt rechtstreeks in je eten. Een ander voordeel is dat je met bakken in staat bent precies af te meten hoeveel olie je gebruikt. Als je een bakblik hebt met 16 evengrote brownies en precies weet hoeveel CBD je erin hebt gedaan, kun je uitrekenen hoeveel cannabidiol er in elke brownie zit.

Het grootste nadeel van bakken is de hitte. Als je CBD blootstelt aan warmte riskeer je dat een deel van je product verloren gaat. Dat geldt met name als de temperatuur hoger is dan 170°C.

5 gouden regels voor koken met CBD-olie

Zoals we hebben gezien, zijn er bij het koken met CBD een aantal dingen die we niet zouden moeten vergeten. En paar gouden regels voor het koken met CBD-olie en hennepzaadolie:

1. Gebruik pure oliën met een hoogwaardige herkomst.
2. Wil je frituren, gebruik dan hennepzaadolie en voeg de CBD pas toe als het gerecht op je bord ligt.
3. CBD is uitermate geschikt voor salades, smoothies en andere koele traktaties.
4. Wees niet bang om te bakken met CBD, maar bedenk dat je de oven niet heter zet dan 170°C. Vanaf dat punt degradeert de cannabidiol namelijk.
5. Begin met een lagere dosering, omdat het lastig te berekenen is hoeveel CBD er in je recept terechtkomt.

Maar de belangrijkste regel voor koken met CBD-olie is deze; experimenteer en ontdek wat voor jou het beste werkt. Als je niet weet waar je moet beginnen, probeer dan eens een van de recepten van Cibdol. Welke culinaire route je ook kiest, we wensen je veel succes!

Welk product heb ik nodig?