3 HALEN, 2 BETALEN op al onze producten! Tot wel 33% korting, gebruik de vouchercode CIBDOL3

Stemming

Depressie

Meer dan 250 miljoen mensen hebben last van depressie; voor hen kunnen zelfs de simpelste taken onmogelijk lijken. Mannen, vrouwen en kinderen die eraan lijden, maken zich voortdurend zorgen, zijn verdrietig en rusteloos en na verloop van tijd kunnen de symptomen verergeren. Mede daardoor is het ontzettend belangrijk om je te laten behandelen als je eraan lijdt.

Maar bij stemmingsstoornissen is er geen kant-en-klare oplossing die voor iedereen werkt. Wat de beste manier is om een depressie te behandelen, verschilt dan ook per type en per individu. Hoewel je bij alle soorten depressie last kunt hebben van een verdrietig gevoel en je veel zorgen maken, maken artsen onderscheid tussen verschillende typen: zware depressie, chronische depressie, seizoensgebonden depressie en bipolaire stoornis.

Het is niet helemaal duidelijk waarom en wanneer iemand last krijgt van een depressie. Maar bepaalde factoren kunnen er wel aan bijdragen, zoals je genetische aanleg, medicatie, leeftijd, levensgebeurtenissen, een trauma of misbruik. Al deze factoren kunnen het ontstaan van een depressie triggeren en tot een van de hierboven genoemde diagnoses leiden.

De negatieve impact van een depressie hoeft echter geen belemmering te zijn om je leven te leven zoals je wilt. Depressie is dan wel een complexe stemmingsstoornis, maar je kunt er op veel manieren mee leren omgaan en er zijn diverse behandelingen mogelijk. Soms helpt het al om erover te praten met iemand die er ook aan lijdt. Als je echter een ernstige depressie hebt, kunnen therapie, antidepressiva en veranderingen in je leefstijl je helpen om je depressie de baas te blijven.

Maar het allerbelangrijkste is dat je niet in stilte lijdt. Door een depressie lijken je zorgen veel erger dan dat ze daadwerkelijk zijn. Of het nu met een therapeut is of met een vriend, door erover te praten lukt het je beter om die zorgen in perspectief te plaatsen. En dat helpt je beseffen dat het niet zo onoverkoombaar is als je eerst dacht.

Wil je meer weten over depressie, hoe het je kwaliteit van leven kan beïnvloeden en hoe je kunt leren omgaan met deze stoornis, lees dan ons uitgebreide artikel hierover.

Stress

Hoewel het niet altijd zo voelt, is stress een cruciale lichamelijke reactie — zonder zouden onze voorouders niet langer dan een dag hebben geleefd! Vooral nu, in de wereld van social media, pandemieën en drukke werkschema’s, is het omgaan met stress en de lichamelijke impact daarvan ontzettend belangrijk.

Stress is een breed begrip en behelst feitelijk hoe je lichaam op druk of spanning reageert. Het is daarbij een cruciaal onderdeel van je interne vecht of vluchtrespons. Kortgezegd, verhoogt stress je hartslag, verscherpt het je focus en bestrijdt het vermoeidheid. Als je weleens een deadline hebt moeten halen of in een onprettige sociale situatie bent beland, dan weet je maar al te goed hoe het voelt!

Maar het punt met stress is dat het als oplossing voor de korte termijn bedoeld is. Ons lichaam kan dus niet met de extra druk van langdurige stress omgaan. Als je stress chronisch wordt, manifesteert zich dat in diverse emotionele, fysieke, cognitieve en gedragssymptomen. Deze symptomen zijn in het begin misschien mild — weinig energie, kwaaltjes en pijntjes, moeilijk kunnen ontspannen — maar als je er niets mee doet, kan dit leiden tot verslaving, je immuunsysteem ondermijnen en slapeloosheid veroorzaken.

Hoewel stress veel voorkomt, gaat het ook snel weer weg — als je er op de juiste manier mee omgaat en het correct behandelt. De effectiviteit van je aanpak is daarbij afhankelijk van de mate van de stress en de mogelijke triggers. Er zijn tientallen manieren om met stress om te gaan, dus er is vast wel een methode die voor jou werkt. Bedenk wel dat, hoe je je stress ook overwint, je er nooit helemaal vanaf komt. Het gaat erom dat je ermee leert omgaan, de tekenen ervan herkent en stappen onderneemt om het onder controle te houden.

Wil je meer weten over hoe je lichaam op stress reageert, op welke symptomen je moet letten en wat het vergt van je fysieke en mentale gezondheid, lees dan ons uitgebreide artikel hierover.

Angst

Een angstig gevoel, je zorgen maken of je van tijd tot tijd niet op je gemak voelen; het is heel normaal. Niemand voelt zich altijd prettig en zelfverzekerd! Maar als dergelijke gevoelens je dagelijkse leven gaan beïnvloeden of zonder duidelijke oorzaak opduiken, dan is angst misschien wel meer dan een normale reactie.

Angststoornissen zijn veel genuanceerder dan de meeste mensen veronderstellen. Angstgevoelens en zorgen zijn bij alle angststoornissen aanwezig, maar de oorzaak van de angst maakt dat er een verschil zit tussen veel voorkomende angststoornissen. Zo is er sociale angst, gezondheidsangst, OCD, maar ook body dysmorphic disorder (BDD). Het kan ook voorkomen dat je je altijd angstig voelt; die aandoening noemen we een algemene angststoornis.

Maar net zoals bij andere veel voorkomende stemmingsstoornissen, kun je angst op diverse manieren aanpakken. Het is nergens voor nodig dat je dagelijks leven, je gezondheidsproblemen of ervaringen uit je kindertijd bepalen hoe je denkt of hoe je je voelt. Door angst te vermijden, kun je op korte termijn de fysieke problemen onder controle krijgen, maar dit kan je kwaliteit van leven ook nadelig beïnvloeden. Door daarentegen positief te denken, de bron aan te pakken, medicatie te gebruiken en dingen te doen die je graag doet, kun je de mentale en fysieke symptomen van angst effectief bestrijden.

Het is ontzettend belangrijk dat je iets met je angstgevoelens doet. Na verloop van tijd kunnen de symptomen namelijk erger worden, en bovendien kan angst zich tot diverse ernstige ontwrichtende stemmingsstoornissen ontwikkelen. Het komt ook vaak voor dat er een overlap is tussen stress en angst, tenminste qua symptomen. Maar het zijn twee verschillende aandoeningen, dus het is essentieel dat je de goede copingtechnieken toepast en dat een arts een accurate diagnose stelt.

In onze uitgebreide gids gaan we dieper in op de verschillende soorten angst, veel voorkomende symptomen en diverse manieren om ermee om te gaan.

Welk product heb ik nodig?
As Seen On:
  • https://www.deondernemer.nl/actueel/retail/cibdol-opent-brandstore-stap-ideaal~2659792
  • https://retailtrends.nl/item/62892/cibdol-het-highend-cbd-merk-waar-je-niet-high-van-wordt
  • https://www.dailybase.nl/thegoodlife/lifestyle-thegoodlife/cibdol-opent-cbd-brandstore-amsterdam/
  • https://www.ad.nl/regiosport-den-haag/karlien-sleper-heeft-spelen-in-monobob-als-missie-ik-voel-me-vrijer-bij-deze-nieuwste-bobsleediscipline~a0db0ffe/
  • https://www.womenshealthmag.com/nl/beauty/g34723687/cbd-producten/
  • https://www.libelle.nl/