3 HALEN, 2 BETALEN op al onze producten! Tot wel 33% korting, gebruik de vouchercode CIBDOL3

Slaap

4.6/5.0
Beoordeeld door 204 gebruikers.
Prijzen beginnen vanaf € 25,00

Het belang van slapen

Het belang van slapen

Los van je leefstijl, hobby's of interesses is er één cruciaal proces dat ons allemaal verbindt — slaap. Vanaf het moment dat we geboren worden, is slapen essentieel voor het herstel van ons lichaam. Dat betreft niet alleen fysiek herstel. Tijdens het slapen, krijgen de hersenen namelijk ook de tijd voor het verwerken van gebeurtenissen, emoties en het herstellen van neuronen.

Het maakt niet uit hoeveel ouder (of wijzer) we worden, ons lichaam blijft slaap nodig hebben. Naarmate we ouder worden, is het grootste probleem echter het groeiende aantal obstakels tussen ons en een goede nachtrust. Hoewel het misschien aantrekkelijk lijkt om een paar uur slaap over te slaan, zodat je meer tijd hebt voor werk of sociale activiteiten, kleven hier al snel gezondheidsrisico's aan. Het is fundamenteel dat je jezelf rust gunt. De eerste stap daarbij is vaststellen hoeveel slaap je nodig hebt.

Hoeveel slaap hebben we echt nodig?

Weten dat iedereen slaap nodig heeft, is allemaal leuk en aardig. Maar hoelang moet je nu precies slapen om optimaal te herstellen? Dit is de hamvraag. Het antwoord hangt er echter maar helemaal vanaf.

In het algemeen is de aanbevolen slaaptijd als volgt:

• Peuter (3–5 jaar): 10–13 uur
• Basisschoolleeftijd (6–12 jaar): 9–12 uur
• Tiener (13–18 jaar): 8–10 uur
• Volwassene (18+): 7–9 uur

Het is belangrijk te benadrukken dat dit enkel aanbevelingen zijn. De ideale duur hangt af van reeds bestaande gezondheidsproblemen, levensstijl en andere factoren.

We willen er ook op wijzen dat er geen manier is om het systeem te omzeilen, bijvoorbeeld door de ene dag extra te slapen en de volgende dag minder. De beste benadering is een consistent slaapritme. Wil je toch graag lang opblijven in het weekend? Dan zal dit je welzijn niet ernstig belemmeren. Tenslotte draait alles in het leven om balans!

Wat zijn de oorzaken van een slechte slaapkwaliteit of insomnia?

In principe zou het simpel moeten zijn om in slaap te vallen. Je bent moe, legt je hoofd neer en dommelt heerlijk weg richting dromenland. En zodra je wakker wordt, ben je weer fris en fruitig. De realiteit is vaak echter heel anders.

Weet je nog dat we het eerder hadden over de obstakels tussen jou en een goede nachtrust? De volgende zaken kunnen allemaal zorgen voor rusteloosheid en het in slaap vallen beïnvloeden:

Eten (overmatig vet en suiker)

Cafeïne

Stress

 

Elektrische apparaten (blauwe licht van mobiele telefoons en televisietoestellen)

Geluidsoverlast

Onregelmatige werktijden

Het is niet uitzonderlijk als je nachtrust (af en toe) door een van bovenstaande oorzaken verstoord wordt. Wanneer je echter niets aan deze zaken doet en regelmatig moeilijk in slaap valt of nog moe bent zodra je ontwaakt, kan dit tot insomnia leiden.

Wat is insomnia?

Insomnia is een term voor regelmatige problemen bij het slapen en in slaap vallen. Enkele symptomen hiervan zijn:

• 's Nachts wakker liggen
• Nog steeds een moe gevoel na het opstaan
• Lastig in slaap kunnen komen
• Meerdere malen per nacht wakker worden

Hoewel de meesten van ons weleens een paar van de bovenstaande problemen ervaren, heeft iemand met insomnia er regelmatig last van. De symptomen houden daarbij vaak wel maanden of jaren aan. Meestal wordt insomnia verholpen met kleine veranderingen in dagelijkse gewoontes. In ernstigere of langdurigere gevallen dien je echter altijd je huisarts te raadplegen.

Wat zijn de gevolgen van een slaaptekort?

Vaak lijkt het in deze 24/7-maatschappij bijna onmogelijk om 's nachts tot rust te komen. Veel mensen halen misschien hun schouders op over een slaapgebrek, maar de implicaties ervan kunnen behoorlijk ernstig zijn.

Een consistent, langdurig gebrek aan een goede nachtrust kan leiden tot het volgende:

• Cardiovasculaire problemen
• Diabetes
• Obesitas
• Depressie
• Weinig motivatie
• Concentratieproblemen

Het ergste van alles is dat deze gevolgen nog maar het topje van de ijsberg zijn. Zo kan door een slaapgebrek in combinatie met een sedentaire levensstijl, een vetrijk dieet of roken, je levensverwachting drastisch dalen. Onderzoek uit 2018 naar slaap en het belang ervan, stelde vast dat minder dan zes uur slaap per nacht een "tien keer zo groot risico op vroegtijdig overlijden met zich meebracht, vergeleken met zeven tot negen uur slaap".

Het beste medicijn tegen je slaapproblemen: een gezonde levensstijl

We weten nu dat goed slapen essentieel is voor ons welzijn en hoeveel slaap we elke nacht grofweg nodig hebben. Maar wat kun je nu doen als je maar moeilijk je welverdiende nachtrust krijgt?

De meest algemene aanbeveling voor een betere slaapkwaliteit, ervan uitgaande dat je geen onderliggende gezondheidsklachten hebt, is een gezonde, evenwichtige levensstijl. En dan hebben we het niet over dagelijkse wandelingen van 8 km, uren in de sportschool bezig zijn of een dieet van zaden en groentes. In plaats daarvan kunnen kleine veranderingen je slaapkwaliteit al aanzienlijk verbeteren.

Enkele gewoontes die de slaapkwaliteit helpen verbeteren, zijn:

• Lichte beweging (zo'n 30 minuten per dag)
• Evenwichtige voeding
• Beperkte cafeïne-inname in de middag en avond
• Minder blootstelling aan elektrische apparaten, minstens een uur voordat je naar bed gaat.
• Consistente slaap- en waaktijden
• Geluids- en lichtdichte slaapkamer (zoveel mogelijk)
• Supplementen (melatonine, valeriaan en magnesium)
• Een comfortabel bed!

Het is niet altijd mogelijk om aan deze goede gewoonten te voldoen. Wat je echter wel kunt doen, is je richten op de punten met de meeste impact. Kijk je bijvoorbeeld regelmatig laat op de avond tv? Beperk dit dan voordat je naar bed gaat, want dit heeft veel invloed op je slaapkwaliteit. Als je in ploegendienst werkt, is een regelmatig slaappatroon misschien niet mogelijk. Wel kun je ervoor zorgen dat je omgeving zo aangenaam mogelijk is (met minimale blootstelling aan geluid en licht).

Wat je moet weten over CBD en de slaap

Supplementen zijn een geliefd middel tegen slaapproblemen. Zo zijn ze makkelijk in te nemen, zelfs door mensen met overvolle agenda's. Tot deze supplementen behoort ook onze favoriete cannabinoïde — CBD. Net als melatonine, valeriaan en magnesium, lijkt CBD op zichzelf niet direct voor een betere slaapkwaliteit te zorgen, maar kan het wel onderdeel zijn van een evenwichtige benadering in je zoektocht naar een betere nachtrust.

Een mechanisme dat al onze biologische systemen verbindt, ook die rechtstreeks betrokken zijn bij het slapen, is het endocannabinoïdesysteem (ECS). Gelukkig voor ons speelt CBD een cruciale rol in het moduleren van het ECS en de receptoren en algehele efficiëntie ervan.

Meerdere preklinische onderzoeken suggereren dat er een link tussen CBD-inname en het slaap-waakritme van ons lichaam bestaat. Probeer je slaapproblemen te verhelpen? Een van de eerste dingen die je dan moet doen, is voor een geschikt (en consistent) slaappatroon zorgen. Niet alleen kan CBD je ondersteunen bij deze behoefte aan balans; het kan mogelijk ook indirect bij de eerder genoemde oorzaken van een slechte slaap helpen.

De sleutel tot een goed leven: goede slaap en een uitgerust gevoel

Het belang van goed slapen valt niet te ontkennen. En in de meeste gevallen zijn kleine veranderingen in je levensstijl al genoeg om je lichaam weer in balans te krijgen. Het kan echter geen kwaad om een beetje ondersteuning te krijgen. En dat is precies waar CBD om de hoek komt kijken.

Gezien het gebrek aan toxiciteit en de natuurlijke synergie die CBD heeft met andere slaapsupplementen, zoals melatonine, is er geen twijfel dat dit een waardevolle toevoeging kan zijn. Word je er moe van dat je niet genoeg slaap krijgt? Dan is het tijd om je lichaam en geest wat welverdiende rust te gunnen. Om hier een kleine boost aan te geven, kan CBD van pas komen en je helpen die allesbepalende staat van evenwicht te bereiken.

Welk product heb ik nodig?
As Seen On:
  • https://www.deondernemer.nl/actueel/retail/cibdol-opent-brandstore-stap-ideaal~2659792
  • https://retailtrends.nl/item/62892/cibdol-het-highend-cbd-merk-waar-je-niet-high-van-wordt
  • https://www.dailybase.nl/thegoodlife/lifestyle-thegoodlife/cibdol-opent-cbd-brandstore-amsterdam/
  • https://www.ad.nl/regiosport-den-haag/karlien-sleper-heeft-spelen-in-monobob-als-missie-ik-voel-me-vrijer-bij-deze-nieuwste-bobsleediscipline~a0db0ffe/
  • https://www.womenshealthmag.com/nl/beauty/g34723687/cbd-producten/
  • https://www.libelle.nl/