Chronische Rugpijn| Feiten en Tips Waardoor Jij Je Beter Voelt

Gepubliceerd:

Chronische rugpijn treft jaarlijks miljoenen mensen

Miljoenen mensen, zowel mannen als vrouwen, hebben last van rugpijn. Hoewel de kwaal soms toeneemt naarmate je ouder wordt, komt het op iedere leeftijd voor. Gelukkig worden de meesten van ons beter zonder medische interventie. Het risico op acute of chronische rugpijn zou dan ook niet tot paniek moeten leiden. Pijn in de onderrug is een natuurlijk onderdeel van onze fysiologie. De botten, gewrichtsbanden en zenuwen in onze rug zijn gevoelig, maar herstellen zich vaak ook weer.

Sommige pijn komt alleen voor als we zitten en andere juist als we lopen. Soms is er slechts een onschuldige handeling nodig, zoals voorover buigen, waardoor er plots een scherpe pijn door je onderrug schiet. In sommige gevallen zet deze pijn ook door naar je benen.

Het ouderwetse advies om rust te nemen bij rugpijn is niet meer aan te raden. In tegendeel, het is juist het beste om in beweging te blijven. Blijf daarbij positief en doe regelmatig niet-intensieve oefeningen. Zo bestrijd je acute rugpijn en voorkom je dat het chronisch wordt.

Hieronder bespreken we verschillende waarschuwingstekens van chronische rugpijn, die aangeven dat nader onderzoek noodzakelijk is. Het is echter belangrijk eerst te weten wat voor soort pijn je ervaart.

CBD and back pain

Pijn in de onderrug is op te delen in twee hoofdcategorieën:

Pijn die voornamelijk in de rug zit

De pijn die door je ruggengraat straalt, situeert zich meestal in het onderste gedeelte van je rug en rond de heupen. Pijn die voornamelijk in de rug zit, geeft met name problemen wanneer je buigt. Opstaan van de bank of uit de auto is mogelijk moeilijk en pijnlijk wanneer je dit hebt. Het grootste probleem hierbij is dat het vaak uit het niets op komt zetten. Deze vorm van rugpijn gaat soms gepaard met milde spastische bewegingen die snel weer wegtrekken.

Pijn die voornamelijk in de benen zit

Dit type pijn is vaak heftiger, zowel qua frequentie als intensiteit. De reden dat pijn doorzet naar de benen en niet in de rug blijft? Dit heeft alles te maken met de zenuwen. Om je bewegingen te coördineren, lopen er zenuwen door onze benen naar de onderrug, alvorens te worden beschermd door de wervelkolom. Pijn die voornamelijk in de benen zit, wijst mogelijk op iets wat we 'sciatica' noemen. Dit is schade aan de schijven in de rug. Door druk op de zenuwen die richting de benen lopen, voel je de pijn tot aan je voeten. In het geval van sciatica helpt rust nemen en het gewicht van je voeten afnemen tijdelijk.

Meestal doen simpele veranderingen in je leefstijl rugpijn verdwijnen

Bij beide typen pijn, verdwijnt het ongemak vaak binnen een paar weken. Zelfs degenen die niet in de categorie 'chronische pijn' vallen, laten in de loop van de tijd een verbetering van klachten zien. Voordat je direct naar de dokter gaat of medicatie inneemt, kijk eens naar je leefstijl. Aanpassingen hebben mogelijk een grote invloed op het verlichten van de rugpijn. Hiermee ben je zelfs in staat een chronische aandoening te voorkomen.

De volgende aspecten verminderen pijn in de onderrug: positiviteit, beweging en supplementen om ontstekingen tegen te gaan.

Het begint allemaal met een positieve instelling: de mentale bereidheid om de rugpijn je plannen of fysieke capaciteit niet te laten belemmeren. Acute rugpijn wordt al snel chronisch als we het zien als een terminale ziekte in plaats van een behandelbare aandoening. De wens om gezond te blijven en zoveel mogelijk normale activiteiten te ondernemen, is cruciaal in het terugbrengen van de intensiteit en frequentie van de pijn. Het draait om het aannemen van een actieve instelling. Wees de pijn de baas. Blijf niet passief hopen op een behandeling die alles oplost.

Pain and CBD

Rust nemen is niet langer het advies. Blijf in beweging. Zorg er daarbij wel voor dat je niet te ver gaat en kijk goed naar jouw specifieke toestand. Zelfs al is het dagelijks de trap op en neer lopen, de beweging in de spieren helpt in de meeste gevallen aanzienlijk bij het herstelproces. Ons lichaam, met name de rug, is namelijk expliciet ontworpen voor beweging.

Het laatste aspect, ontstekingsremmers of pijnstillers, moet je zien als aanvulling op bovenstaande twee richtlijnen. Hoewel ze de pijn genoeg verlichten om in beweging te blijven, voorkomen ze de rugpijn niet. Dit is waar men zich vaak in vergist. We denken regelmatig dat pijnstillers en wat rust de pijn wel laat verdwijnen. Het resultaat is echter het tegenovergestelde.

Waarschuwingssignalen van chronische rugpijn

Als de symptomen aanhouden of erger worden, dan zijn er verschillende waarschuwingssignalen waar je rekening mee dient te houden. Herken je een van deze signalen, win dan medisch advies in. De rugpijn is in dat geval mogelijk een voorbode van een ergere aandoening.

Gevoelloosheid in de lies en een verandering in je stoelgang zijn een van de eerste tekenen dat nader onderzoek nodig is. Gaat de rugpijn gepaard met hardnekkige koorts, ziekte of gewichtsverlies? Dan wijst dit mogelijk op een infectie in plaats van op pijn aan specifieke spieren of schijven. Houdt de pijn bovendien gedurende weken continu aan en bieden fysieke activiteiten en ontstekingsremmers weinig verlichting? Dan is het aan te raden medisch advies in te winnen. Een CT-scan of röntgenfoto is in dat geval mogelijk noodzakelijk om een juiste diagnose te stellen.

Leg de nadruk op actief blijven en een positieve instelling

Jij kent je eigen lichaam beter dan een ander. Als iets niet goed voelt, dan zou je altijd advies moeten inwinnen bij een arts. In zo'n 90% van de gevallen verdwijnt acute rugpijn na een paar weken echter weer. Met wat aanpassingen in je leefstijl, verlaag je het risico op chronische pijn enorm. Andere activiteiten, zoals chiropractie, yoga of pilates, helpen mogelijk ook tegen chronische rugpijn.

Meld u aan voor onze nieuwsbrief en ontvang 10% korting op één order

Welk product heb ik nodig?