3 HALEN, 2 BETALEN op al onze producten! Tot wel 33% korting, gebruik de vouchercode CIBDOL3

Focus

Focus is een fascinerend concept; je kunt je op veel verschillende dingen focussen en dit is voor iedereen anders. Bij zowel gamen, studeren als werken heeft een betere focus te maken met je concentratie, maar ook met je geheugen en reactievermogen. Wil je hier alles over te weten komen, en tips om je focus te verbeteren? Lees dan vooral verder! 

De betekenis van focus

De betekenis van focus

Jij kunt je op andere dingen focussen dan een ander, maar de definitie blijft hetzelfde; 'focus is het zich concentreren op één bepaald iets’. Dat kan werk zijn, een game, maar ook een studieproject of klusje in huis. Wat dat 'iets' ook is, het gaat er bij focus om dat je al je aandacht op één ding richt.

Maar wat gebeurt er als iets wat zo vanzelfsprekend lijkt, opeens niet meer goed werkt? Als je je moet focussen, maar dat lukt niet, wat kun je dan doen? Helaas kun je je focus niet zomaar compleet herstellen. Je kunt je focus wel kort verbeteren, bijvoorbeeld met supplementen, maar op de lange termijn zijn een evenwichtig voedingspatroon, voldoende lichaamsbeweging en een goede slaap essentieel.

Waarom lukt het me niet om te focussen?

Het is heel vervelend als het je niet lukt om te focussen, vooral als je onder druk staat om iets af te maken. Maar een slechte focus komt vaker voor dan je denkt, zeker in de drukke wereld waarin we leven.

Als je je wilt focussen, moet je je aandacht volledig op iets kunnen richten; maar als je last hebt van werkstress, slecht eet, weinig slaapt, of niet veel beweegt, dan is het bijna onmogelijk om je focus te behouden. Meestal is een gebrek eraan het gevolg van een teveel of tekort aan iets anders, bijvoorbeeld:

Alcohol

Dit is waarschijnlijk geen verrassing, maar als je te veel alcohol drinkt, is dat funest voor je focus. Alcohol heeft zoveel invloed, omdat het chemische signalen in je hersens blokkeert. Daardoor wordt het moeilijk om je sociale gedrag te sturen, logisch te redeneren en situaties goed te beoordelen.

Roken

Er zijn mensen die zeggen dat roken, in ieder geval op korte termijn, helpt om je beter te focussen. Maar schijn bedriegt. Als roken je stemming en concentratie al bevordert, ebt dat effect gauw weer weg, om plaats te maken voor irritatie, angst en een verlangen naar nicotine. Die behoefte aan nicotine verdringt dan je logisch redeneren en daardoor lukt het je niet meer om goed te focussen.

Afleiding

Helaas is de overload aan informatie in ons moderne tijdperk een veel voorkomende oorzaak van een slechte focus. Het lijkt misschien handig om te kunnen multitasken, maar je hersenen kunnen maar een beperkt aantal taken effectief verwerken, met de nadruk op ‘effectief’.

Een typisch voorbeeld daarvan is dat je ergens mee bezig bent en dan snel even je e-mail gaat checken. Je zult dan merken dat het weer even tijd kost om er weer in te komen. Dat komt doordat zelfs de kleinste vorm van afleiding er al voor kan zorgen dat je hersenen hun focus verliezen. Zou je alle momenten die je besteedt aan opnieuw focussen bij elkaar optellen, dan kost dit behoorlijk veel tijd, al voelt dat misschien niet zo.

Naast (te veel) drinken, roken en afleiding, kan een slechte focus ook ontstaan door een tekort aan iets, bijvoorbeeld:

Voedingsstoffen

Je lichaam en hersenen hebben de juiste voeding nodig om optimaal te kunnen functioneren. Als je hersens niet de juiste brandstof krijgen, lukt het je niet om te focussen als dat nodig is. Een evenwichtig voedingspatroon is hierbij het beste.

Ook kun je supplementen voor extra voedingsstoffen gebruiken. Denk bijvoorbeeld aan vitamines, mineralen en stofjes die je niet via je voeding binnenkrijgt. Ook dit kan je focus verbeteren, maar daarover straks meer.

Lichaamsbeweging

Lichaamsbeweging, en met name een tekort daaraan, heeft ook veel invloed op je focus. Als je regelmatig beweegt, stimuleert dat het gehalte dopamine, noradrenaline en serotonine dat van nature in je lichaam zit. Deze drie hormonen spelen een essentiële rol bij je focus en aandacht. Het is dus ontzettend belangrijk om regelmatig te bewegen.

Ook blijkt dat cardiofitness mogelijk zorgt dat je hippocampus groter wordt; dit is een deel van de hersenen dat direct met je geheugen en leerfunctie is verbonden. Kortgezegd, als je te weinig beweegt, kun je niet goed focussen.

Slaap

Een slaaptekort is ook een veel voorkomende oorzaak van een slechte focus. Als je te weinig hebt geslapen, heeft dat niet alleen invloed op je beoordelingsvermogen, maar is het ook moeilijker om je aandacht erbij te houden en taken uit te voeren die logisch redeneren vereisen.

Tijdens een goede nachtrust herstelt je geest van alles wat er die dag is gebeurd. Je maakt daarbij nieuwe synapsen aan en verwerkt gedachten en emoties. Als deze cruciale processen niet of onvoldoende plaatsvinden, is het veel moeilijker om je op ingewikkelde taken te focussen. Je krijgt dan last van zogenaamde mentale mist.

Hoe zorg je voor een betere focus?

Misschien vind je het vaak lastig om je te focussen, maar dan hebben wij goed nieuws voor je. Wij gaan je namelijk uitleggen wat je allemaal kunt doen en welke supplementen je kunt nemen om je mentale prestaties te verbeteren. Weet echter wel dat er wat dit betreft geen wonderoefeningen of -middelen zijn.

Bij het verbeteren van de focus, kunnen we onderscheid maken tussen drie zaken: het geheugen, de concentratie en het reactievermogen. Bepaal waar bij jou het grootste probleem zit en richt je hierop. Dit zal uiteindelijk helpen je focus verbeteren, maar vergeet ook niet om goed te blijven eten en genoeg te slapen.

Hoe zorg je voor een beter geheugen?

Als je je geheugen wilt verbeteren, dan kun je daarvoor meerdere dingen proberen. Het kost meestal niet zoveel tijd, maar soms is het wel lastig om vol te blijven houden, wat echter heel belangrijk is.

Meditatie en mindfulness

Meditatie en mindfulness

Meditatie en mindfulness lijken op elkaar, maar er zijn wel degelijk verschillen. Meditatie is namelijk meer een fysiek proces, dat bestaat uit speciale ademhalingstechnieken en ontspanningsoefeningen. Ook bij mindfulness moet je op je ademhaling letten, maar je traint jezelf ook om je bewust te worden van je gedachten.

Wat je ook kiest, beide technieken kunnen je geheugen en je werkgeheugen verbeteren (het vermogen om informatie op te slaan en te verwerken). Ook kunnen ze leeftijdgebonden geheugenverlies beperken.

Vitamine D

Vitamine D heeft invloed op talloze functies in je lichaam en bij een tekort kun je dan ook diverse gezondheidsklachten krijgen. Wat het geheugen betreft, kan een gebrek eraan je cognitieve vermogen beperken. En dat verergert naarmate je ouder wordt.

Gelukkig is het niet heel moeilijk om wat extra vitamine D binnen te krijgen. Allereerst kun je meer tijd buiten doorbrengen (maar smeer je wel goed in). Je lichaam gebruikt namelijk natuurlijk zonlicht voor de productie van vitamine D. De meeste mensen hebben daar al genoeg aan.

Maar soms is het lastig om veel buiten te zijn, bijvoorbeeld door je werk. In dat geval kun je ook vette vis, rood vlees of eieren eten, of speciale vitamine D-supplementen gebruiken.

Hoe zorg je voor een betere concentratie?

Hoe zorg je voor een betere concentratie?

Het tweede dat bij kan dragen aan een betere focus is een goede concentratie. Je concentratie speelt een grote rol bij je vermogen om te focussen, zeker als je een deadline moet halen of een toets moet maken.

Hersentraining

Bij het verbeteren van je ‘mentale inspanningen’, kun je je concentratie als een spier zien. En net als spieren, kun je ook je concentratie trainen.

Een leuke en makkelijke manier om je concentratie te verbeteren, is door spellen te spelen die complex denken vereisen, zoals sudoku, schaken of geheugenspellen. Dergelijke activiteiten doen wonderen voor je aandacht en zijn geschikt voor zowel kinderen als volwassenen.

Voedingspatroon en supplementen

Als je op korte termijn je concentratie wilt verbeteren, dan kun je bepaalde voedingsmiddelen en supplementen proberen. Veel mensen gebruiken cafeïne, maar ook supplementen met vitamine K, guarana en omega-3 vetzuren kunnen helpen.

Voordat je echter een supplement uitkiest, moet je weten of het geschikt is voor je huidige leefstijl. Als je twijfelt, bel dan je huisarts.

Hoe zorg je voor een beter reactievermogen?

Het derde en laatste wat bijdraagt aan je focus is je reactievermogen. Als je reactievermogen verbetert, kun je makkelijker schakelen tussen taken als je wordt afgeleid. Je kunt ook beter nadenken en je prestaties bij gamen en sporten zullen verbeteren.

Warming-up technieken

Een snel reactievermogen is afhankelijk van mentale en fysieke factoren. Een warming-up is daarbij essentieel als je je reactiesnelheid wilt verbeteren. En dat heeft alles met warmte te maken. Door warmte bewegen atomen sneller, waardoor de reactietijd van je cellen verbetert.

Beweeg eerst je handen en doe daarbij de bewegingen die je wilt gaan maken. Of warm ze op door een kop thee of koffie vast te houden. Dat klinkt misschien simpel, maar als je ooit hebt geprobeerd om nauwkeurig met koude handen te werken, dan weet je hoe belangrijk warmte is.

Oefenen

Als je je reactiesnelheid wilt verbeteren, moet je vooral veel oefenen. Maar herhaal dezelfde oefeningen niet telkens opnieuw.

Ons reactievermogen is deels fysiek en deels mentaal, dus je kunt jezelf op meerdere manieren trainen. Door bijvoorbeeld nieuwe activiteiten aan te gaan, kun je je mentale reactiesnelheid verbeteren, waardoor je sneller op een impuls kunt reageren.

Kan CBD je helpen focussen?

Kan CBD je helpen focussen?

Veel mensen gebruiken supplementen voor een betere focus, maar de keus is enorm. Wat is dan de meerwaarde van CBD?

Laten we eerst even kijken wat CBD precies is en wat de invloed ervan op je lichaam is. CBD is afkomstig van hennep en een volledig natuurlijk supplement, meestal in de vorm van olie. Je wordt er daarbij niet high van en de meeste mensen hebben geen last van bijwerkingen. Het grootste voordeel is echter dat het niet giftig is. CBD is bovendien een veelzijdig product; het kan zowel je lichaam als je geest ondersteunen.

CBD werkt samen met speciale receptoren die overal in je lichaam aanwezig zijn. Dit stimuleert biologische veranderingen die bijdragen aan homeostase. Om je goed te kunnen focussen, moet je lichaam alle zeilen bijzetten en CBD kan daarbij goed van pas komen.

Maar de invloed van CBD op je focus is niet zo direct als je misschien denkt. De molecule ondersteunt namelijk eerder het hele lichaam en richt zich dus niet specifiek op het deel dat met focus verbonden is. Gelukkig heeft hoe we denken en voelen ook invloed op ons vermogen om te focussen, dus met het effect van CBD op je stemming, pijn, eetlust en slaap zou het wel degelijk een bijdrage kunnen leveren.

Helpt CBD om je geheugen te verbeteren?

Je hersenen zijn een complex organisme. Dat maakt het voor onderzoekers lastig om uitsluitsel over de effectiviteit van CBD te geven. Maar er zijn wel veelbelovende resultaten van preklinische onderzoeken en dierproeven te vinden.

Het merendeel van deze onderzoeken wijst op één specifiek mechanisme: neurogenese. Dit is de manier waarop je lichaam neuronen ontwikkelt. En men denkt dat CBD dit mechanisme stimuleert. Neurogenese is een natuurlijk proces, maar het begint minder goed te werken naarmate je ouder wordt. Als je het dan stimuleert, kan dat grote voordelen hebben. Bij een tekort aan neuronen, loop je namelijk meer risico op cognitieve ziekten, zoals Alzheimer en dementie.

Gezien de complexe functies van je hersenen — met name je geheugenfunctie, kunnen studies nog niet echt definitieve conclusies trekken. Maar gelukkig doen veel wetenschappers nu wel onderzoek naar de manier waarop CBD verlichting kan geven bij cognitieve ziekten, zoals schizofrenie, Alzheimer en hersenischemie.

Conclusie: verbeter je mentale prestaties met een betere balans

Verbeter je mentale prestaties met een betere balans

Er bestaat geen wondermiddel om je mentale prestaties te verbeteren, of het nu gaat om je concentratie, geheugen of reactievermogen. Gefocust blijven is al een prestatie op zich, maar die vaardigheid kun je wel door aanpassingen in je leefstijl een boost geven.

Goed eten, voldoende drinken, genoeg slapen — het klinkt allemaal zo makkelijk, maar het is ontzettend belangrijk voor een goede focus. Als het je echter niet goed lukt om daarin een balans te vinden, kun je supplementen gebruiken om je focus op korte termijn te verbeteren. Maar weet wel: een actieve en gebalanceerde leefstijl blijft essentieel, en een supplement kan alleen een tijdelijke oplossing zijn.

Mentale mist en een gebrek aan focus zijn in de drukke hedendaagse maatschappij bijna niet te voorkomen. Laat je er echter niet door weerhouden om de dingen te doen die je leuk vindt, of die gewoon moeten gebeuren. Of je nu gaat gamen, sporten, een project voor je werk moet afronden of moet studeren; er zijn altijd momenten waarop je je focus nodig hebt — en daarbij kan een simpele verandering in je leefstijl al een enorm verschil maken!

Vragen & Antwoorden

Kunnen supplementen mijn focus tijdens het gamen verbeteren?
Op de korte termijn kunnen bepaalde supplementen je focus, maar ook je geheugen, reactietijd en concentratie iets verbeteren.
Kunnen supplementen mijn focus tijdens het studeren verbeteren?
Sommige supplementen kunnen op korte termijn je focus aanscherpen, maar het is beter om te kiezen voor een evenwichtige leefstijl om je concentratie en geheugen op lange termijn te verbeteren.
Welk product heb ik nodig?
As Seen On:
  • https://www.deondernemer.nl/actueel/retail/cibdol-opent-brandstore-stap-ideaal~2659792
  • https://retailtrends.nl/item/62892/cibdol-het-highend-cbd-merk-waar-je-niet-high-van-wordt
  • https://www.dailybase.nl/thegoodlife/lifestyle-thegoodlife/cibdol-opent-cbd-brandstore-amsterdam/
  • https://www.ad.nl/regiosport-den-haag/karlien-sleper-heeft-spelen-in-monobob-als-missie-ik-voel-me-vrijer-bij-deze-nieuwste-bobsleediscipline~a0db0ffe/
  • https://www.womenshealthmag.com/nl/beauty/g34723687/cbd-producten/
  • https://www.libelle.nl/