Betere Meditatie Met CBD

Gepubliceerd:

Het lijkt erop dat waar we ook naartoe gaan, stress ons altijd achtervolgt; of het nu komt door werk, familie of het in balans houden van financiële en emotionele zaken. Het goede nieuws is echter dat we niet meer hoeven te stressen over stress! Er zijn diverse methoden die mogelijk helpen om minder gestrest te zijn. Daardoor krijg je weer een heldere geest en alles in balans.

Stress in het moderne tijdperk

In de tijd van de prehistorie, was onze stressreactie noodzakelijk om te overleven. We hebben nu echter niet meer te maken met de dreiging van talrijke roofdieren die ons willen opeten. Toch is de manier waarop onze hersenen hebben geleerd om met stress om te gaan niet veranderd. Het logische deel van ons brein vertelt ons misschien dat een deadline op het werk minder beangstigend is dan een sabeltandtijger. Maar het deel van onze hersenen dat stress reguleert, ziet dat toch echt anders.

Het heeft geen zin om te denken dat je stress op de een of andere manier zou moeten elimineren. Op korte termijn helpt onze stressreactie namelijk om gefocust te blijven. Het geeft ons energie en zorgt ervoor dat we alerter zijn. Of er nu een sabeltandtijger op de loer ligt of niet, dat zijn hoe dan ook nuttige vaardigheden. Uit onderzoek blijkt echter dat chronische stress veel impact heeft op onze mentale en fysieke gezondheid. Daarom is het onder controle houden van onze reactie op stress belangrijk. Om langdurige, aanhoudende stress te beperken, moeten we dus een manier vinden die onze stressreactie ervan overtuigt dat werk, familie of sociale kwesties niet altijd dezelfde reactie vereisen.

Meditatie als middel om onze stressreactie te beheersen

Sinds het ontstaan van het Boeddhisme in de 5e eeuw voor Chr. hebben culturen over de hele wereld meditatie gebruikt om gedachten te ordenen. Sommige mensen denken dat het hierbij gaat om het worden van een ander persoon. Het is echter meer een manier om je geest te trainen. Het lijkt op het voorbereiden van je lichaam voor sport. We trainen hierbij echter niet onze spieren voor meer uithoudingsvermogen of kracht, maar leren onze geest bewuster te laten zijn van gedachten. Dat zorgt voor een gezonder, minder stressvol perspectief.

Het concept van meditatie is in een woord te vatten — mindfulness. Dit is “een mentale staat die je bereikt door je te focussen op het moment. Daarbij erken en accepteer je kalm wat je voelt, denkt en ervaart”.

Deze definitie laat zien dat mindfulness precies het tegenovergestelde is van hoe onze hersenen van nature reageren op stress. Daarbij is het zeer krachtig voor het sturen van onze stressreactie. Het helpt ons om beter om te gaan met stressvolle situaties. Wat zo mooi is aan meditatie en mindfulness, is dat iedereen het kan en dat overal en op elk moment. Daarmee willen we echter niet zeggen dat je het meteen prettig vindt om te doen - mediteren vergt oefening.

Er zijn diverse vormen van meditatie, maar de primaire focus bij al die vormen is hetzelfde. Door je te focussen op een onderdeel (meestal de ademhaling, een mantra of kaarslicht), krijgen we controle over de aandacht die we aan onze gedachten geven. Tegelijkertijd erkennen we de gevoelens waardoor we ons angstig of onprettig voelen. Door te accepteren dat deze gedachten bestaan (en ze bestaan, wie je ook bent), leren we onze hersenen er minder op te reageren.

Niet alleen Boeddhisten en spirituele mensen geloven in de kracht van meditatie. Zo is er ook in het Brain, Belief and Behavior Lab van Coventry University onderzoek naar gedaan. Het onderzoeksteam analyseerde 18 verschillende proeven over de impact van verschillende meditatiepraktijken op het menselijk lichaam. De manier van meditatie was niet bij alle proeven hetzelfde en de proefpersonen waren nogal verschillend, maar de onderzoekers ontdekten toch een patroon.

Zo nam de reactiviteit van genen die verband houden met ontstekingen af bij de deelnemers die een vorm van interventie tussen lichaam en geest beoefenden. Dit door een verminderde activiteit van de transcriptiefactor NF-κB. Deze transcriptiefactor is betrokken bij het reguleren van de reactie van ons immuunsysteem op infecties en het stimuleren van pro-inflammatoire cytokinen. Lees hier meer over de schadelijke rol van dergelijke cytokinen.

CBD en meditatie: een synergistische relatie

Voor het omgaan met stress is er nooit een oplossing die bij iedereen past. Meestal is het een combinatie van diverse zaken. Ook meditatie, dat wetenschappelijk en anekdotisch onderbouwd is, vergt oefening en tijd voordat het werkt. Bovendien is stress soms zo overweldigend dat de gedachte aan stilzitten om je hoofd leeg te maken op het moment onmogelijk lijkt. In dat geval kan het helpen om CBD te gebruiken.

Er is veel gepubliceerd over het effect van CBD op stress. De cannabinoïde is daarbij ontzettend veelzijdig. Bij proeven met dieren en mensen blijkt dat het een heilzame invloed heeft op de reactie op traumatische herinneringen. CBD heeft daarbij interactie met het endocannabinoïdesysteem en andere moleculaire paden in ons lichaam. Op deze manier is het mogelijk in staat de scherpe kantjes af te halen van onze reactie op stress, wat ons helpt om zodanig te ontspannen dat we ons comfortabel genoeg voelen voor meditatie. Afzonderlijk blijken CBD en mediteren ook effectief. In combinatie zijn ze echter mogelijk een krachtigere oplossing; zowel bij stress als voor een gezond en rijk leven.

Meld u aan voor onze nieuwsbrief en ontvang 10% korting op één order

Welk product heb ik nodig?