Bewustzijn van stress op het werk

Gepubliceerd:

De invloed van stress op de werkvloer

Je lichaam is ontworpen om met stressvolle situaties om te gaan. Langdurige en aanhoudende stress heeft echter een behoorlijke impact op je fysieke en mentale gezondheid. Het kan ervoor zorgen dat je vaker ziek, minder productief en minder gemotiveerd bent. En al die dingen dragen er ook weer aan bij dat de stress verder toeneemt. De sleutel om ermee om te gaan, is leren om die cyclus te doorbreken en achterhalen wanneer je teveel last hebt van stress.

Omgaan met stress is maar zelden simpel. Dat betekent echter niet dat je het gevoel van chronische stress moet accepteren. Houd je lichaam in optimale conditie met een gebalanceerd dieet en regelmatige lichaamsbeweging. Dat is een uitstekende manier om beter te kunnen omgaan met stress. Je hoeft echter niet urenlang in de sportzaal door te brengen. Zorg voor een gebalanceerde benadering. Dat geldt met name bij plotselinge werkdruk door deadlines aan het einde van het jaar. Of als je stemming verslechtert door deprimerend weer.

Het ECS en stress

Gelukkig beschikt ons lichaam over een ingebouwd biologisch systeem dat is bedoeld om balans te handhaven. We hebben het dan over het endocannabinoïdesysteem (ECS). De Faculteit Psychologie aan de Universiteit van British Columbia suggereert dat dit systeem “de effecten van langdurige stress kan tegengaan”.

Haar conclusies komen overeen met bewijs dat CBD, een cannabinoïde in hennep, het ECS beïnvloedt. Daarbij heeft de stof “heilzame effecten op diverse pathologische aandoeningen” aangetoond. Om deze reden doet men steeds meer onderzoek naar hoe het stimuleren van het ECS met CBD kan helpen tegen kwalen door chronische stress.

Nuttige tips om beter om te gaan met werkgerelateerde stress

Lichaamsbeweging en een gebalanceerd voedingspatroon helpen je om de fysieke impact van stress te verlichten. Als je echter de mentale klachten wilt aanpakken, is het best lastig te bepalen waar te beginnen. Hieronder een aantal eenvoudige dingen die je kunt doen om de balans te hervinden.

1. Plannen en prioriteiten stellen

Ook als je gewoonlijk een georganiseerd persoon bent, kan de chaos aan het einde van het jaar onrust veroorzaken. Het is essentieel te bepalen wat wel en niet noodzakelijk is om overzicht te houden.

Zodra je in kaart hebt gebracht welke projecten volgens jou minder belangrijk zijn en dus kunnen wachten, deel je dat met je manager of de rest van het team. Laat hen daarbij weten binnen welke tijdspanne je het gaat afronden. Daardoor voelt de werkdruk beter beheersbaar en voorkom je dat je voor verrassingen komt te staan of dat je baas onrealistische verwachtingen van je heeft.

2. Praat erover

Erover praten, zeker als je last hebt van stress, is essentieel. Tenzij je alleen op kantoor bent, mag je ervan uitgaan dat de rest van het team er ook last van heeft. En tenzij je baas aan het eind van het jaar verandert in een tiran, zal ook hij erkennen dat het belangrijk is om gelukkige en gemotiveerde werknemers te hebben.

Breng je baas op de hoogte als je je zorgen maakt over de werkdruk en tijdschema’s. Er is vaker wel dan niet ruimte voor een compromis dat je plaats op de werkvloer niet negatief beïnvloedt.

3. Maak tijd voor jezelf

Het is waarschijnlijk niet realistisch om een tweeweekse vakantie te boeken naar de Bahama’s om tot rust te komen. Slechts tien minuten per dag besteden aan mindfulness doet vaak echter al wonderen. Je kunt er ook voor kiezen om tijdens de lunchpauze te gaan wandelen of 's avonds jezelf tijd te geven voor het kijken van je favoriete Netflix-serie.

4. Geef jezelf iets om naar uit te kijken

Jezelf trakteren gaat niet per se om iets groots. Iets zo simpel als uit eten gaan met je partner kan een werkweek al leuker maken. In plaats van je te focussen op een aanstaande deadline, heb je een activiteit, object of gebeurtenis om naar uit te kijken.

5. Focus op het positieve

Het is maar al te makkelijk om te blijven hangen in alles wat misgaat of mis kan gaan. Die neiging versterkt als er druk op ligt en je veel stress ervaart. Wees je er echter van bewust dat niet alleen grote projecten het succes op je werk bepalen. Leer simpelweg om ook oog voor de kleine succesjes te krijgen.

Tijdens drukke tijden op het werk is het belangrijk om je successen te tellen. Probeer daarom aan het eind van elke dag iets te bedenken wat je hebt gedaan en waar je blij mee bent. Je komt dan al snel tot het besef dat je nog steeds vorderingen maakt. Ook al is je werklast verdubbeld.

Het klinkt allemaal misschien simpel, maar de hierboven genoemde stappen kunnen je enorm helpen om gemotiveerd te blijven en om lastige deadlines aan het einde van het jaar met vertrouwen tegemoet te zien. Mogelijk heb je genoeg aan één of twee van de genoemde tips. Of wellicht moet je ze allemaal proberen. Wees echter niet bang om ze toe te passen om erachter te komen wat voor jou werkt.

Meld u aan voor onze nieuwsbrief en ontvang 10% korting op één order

Welk product heb ik nodig?