Gemoedsrust

Informatiepagina stemming

Gemoedsrust is onbetaalbaar.
Het stelt je namelijk in staat om je gedachten, gevoelens en stemming onder controle te houden en je te focussen op de dingen die er het meest toe doen. Maar de druk van het moderne leven maakt het steeds lastiger om die innerlijke rust te bereiken.

  • Hoe werkt de geest?
  • Stemmingsstoornissen: oorzaken
  • Stemmingsstoornissen: symptomen
  • Stemmingsstoornissen: kleine veranderingen die je kunt doorvoeren
  • Supplementen die kunnen helpen

Onze stemmingssuggesties

CBD Olie 5% (500mg)
(34)
€ 19,95
Directly available
Koop nu
CBD Olie 10% (1000mg)
(79)
€ 29,95
Directly available
Koop nu

Hoe werkt de menselijke geest?

De hersenen zijn het meest complexe orgaan van je lichaam
Tientallen geavanceerde structuren in de hersenen helpen je om de wereld om je heen te verwerken. Met hormonen, neurochemicaliën en elektrische signalen probeert je brein te begrijpen wat je ziet, hoort, ruikt, voelt en proeft.

1

Basale ganglia
Betrokken bij de motoriek en het leren

2

Ventrale striatum
Cruciaal voor beloning-gerelateerd gedrag

3

Amygdala
Verantwoordelijk voor onrust, emoties en angst

4

Hippocampus
Essentieel voor het geheugen en leren

5

Neocortex
Betrokken bij de zintuiglijke waarneming en cognitie

6

Hypothalamus
Stuurt de hormoonafgifte aan voor talloze essentiële functies

7

Cerebellum
Cruciaal voor beweging en motoriek

8

Hersenstam
Reguleert de ademhaling, hartslag en het evenwicht

Chemische onbalans en informatie-overload.
Aangezien er zoveel gebeurt, is het niet verrassend dat deze delicate balans van neurochemicaliën en hersensignalen ook aangetast kan raken. Of dat nu komt door onderliggende gezondheidsproblemen of externe triggers, je gedachten, gevoelens en emoties kunnen al snel verstoord worden.

In de moderne samenleving hebben mentale gezondheidspraktijken een steeds prominentere rol gekregen.
Je mentale kracht wordt namelijk overal op de proef gesteld. Hoewel ups en downs onderdeel zijn van het leven, kunnen de hieronder genoemde stemmingsstoornissen optreden wanneer je dag in dag uit last hebt van emotionele onrust:

  • Stress
  • Angst
  • Depressie
  • Obsessief-compulsieve stoornis
  • Bipolaire stoornis
  • Posttraumatische stressstoornis

Stemmingsstoornissen: oorzaken

Verschillende dingen kunnen je mentale gezondheid beïnvloeden. De meest voorkomende zijn:

Genen

Een familiegeschiedenis van stemmingsstoornissen

Medische geschiedenis

Onderliggende gezondheidsaandoeningen of een eerdere stemmingsstoornis

Levensgebeurtenissen

Het verlies van een dierbare of andere belangrijke levensgebeurtenissen

Fysieke toestand

Slechte fysieke gezondheid

Medicijnen

Medicijnen die als trigger voor angst of depressie kunnen werken

Hersenfunctie

Afwijkingen in de hersenstructuur of een neurochemische onbalans

Stemmingsstoornissen: symptomen

De symptomen van stemmingsstoornissen verschillen sterk per persoon. In alle gevallen is echter één ding hetzelfde: indien de klachten aanhouden, worden negatieve of rusteloze gevoelens alleen maar erger.

Maar met het herkennen van stemmingsgerelateerde symptomen ben je al een heel eind op weg naar de gemoedsrust die je verdient. Stemmingsgerelateerde symptomen die veel voorkomen, zijn:

  • Gespannen spieren
  • Constante vermoeidheid
  • Moeite met concentreren
  • Gebrek aan interesse in hobby's of sociale activiteiten
  • Een toename in risicovolle of obsessieve gedragingen
  • Afgenomen seksueel verlangen
  • Plotselinge veranderingen in de eetlust
  • Aanhoudende bezorgdheid
  • Verhoogde prikkelbaarheid of geïrriteerdheid
  • Insomnia of verstoorde slaap
  • Constant een zenuwachtig gevoel
  • Onverklaarbare stemmingswisselingen

Stemmingsstoornissen: kleine veranderingen die je kunt doorvoeren

  • Houd een dagboek bij

Definiëren hoe je je voelt, is makkelijker gezegd dan gedaan. Toch kun je patronen beter herkennen en de oorzaak beter achterhalen door je zorgen te noteren. Probeer te beschrijven hoe je je voelde, gedroeg en wat je deed om jezelf beter te voelen.

  • Rond onvoltooide taken af

Onvoltooide taken houden je continu bezig. Ze herinneren je constant aan wat je nog niet hebt bereikt, in plaats van wat al wel is gelukt. De bevrediging die het geeft wanneer je een taak afrondt, doet dan ook wonderen voor je mentale gezondheid, hoe klein het ook is.

  • Stel duidelijke deadlines

Wanneer je onvoltooide taken of activiteiten afrondt, kun je veel makkelijker tot rust komen en het gevoel krijgen dat je de controle hebt. Begin met het stellen van simpele dagelijkse deadlines.

  • Maak je hoofd leeg

Mindfulness is een meditatietechniek die bij emotionele en cognitieve verstoringen van pas kan komen. Het maakt niet uit of je nu vijf minuten of vijf uur de tijd hebt: bij mindfulness gebruik je ademhalingstechnieken, geleide visualisatie en meditatieve activiteiten (yoga of sport) om je beter te voelen.

  • Praat met iemand

Het klinkt misschien cliché, maar gedeelde smart is halve smart. Dat geldt zeker als het om stemmingsstoornissen gaat. Bovendien hoeft het geen getrainde professional te zijn: aarzel niet om contact op te nemen met vrienden, familie of andere mensen met stemmingsgerelateerde problemen wanneer je wel wat steun kunt gebruiken.

  • Neem afstand van de situatie

Neem fysiek en mentaal afstand van emotioneel oncomfortabele situaties. Opstaan en bewegen is een goede manier om je hoofd leeg te maken. Haal dus diep adem en geef jezelf de tijd om je gedachten te verzetten.

Therapie

Zoek professionele hulp

Stemmingsstoornissen zijn complex en verschillen per persoon. En hoewel kleine stappen al kunnen helpen, kan niets tegen professioneel advies op. Opgeleide artsen, medici, psychiaters en therapeuten kunnen je de behandeling geven die je nodig hebt.

Medicijnen

Medicijnen en supplementen

Veel stemmingsstoornissen hangen met een chemische disbalans in de hersenen samen. Een dagboek bijhouden of lange wandelingen maken, is dan niet toereikend. Supplementen en medicijnen kunnen de balans van essentiële neurochemicaliën herstellen. Op die manier kun je weer grip op je gemoedstoestand krijgen.

Supplementen die kunnen helpen

Cannabinoids Cannabidiol (CBD), Cannabinol (CBN) Cibdol products that contain cannabinoids are: CBD Oil

Cibdol komt tegemoet aan jouw wensen op het gebied van de stemming, met een uitgebreid assortiment natuurlijke supplementen gericht op het bieden van volledige gemoedsrust.


Welk product heb ik nodig?
As Seen On:
  • https://www.deondernemer.nl/actueel/retail/cibdol-opent-brandstore-stap-ideaal~2659792
  • https://retailtrends.nl/item/62892/cibdol-het-highend-cbd-merk-waar-je-niet-high-van-wordt
  • https://www.dailybase.nl/thegoodlife/lifestyle-thegoodlife/cibdol-opent-cbd-brandstore-amsterdam/
  • https://www.ad.nl/regiosport-den-haag/karlien-sleper-heeft-spelen-in-monobob-als-missie-ik-voel-me-vrijer-bij-deze-nieuwste-bobsleediscipline~a0db0ffe/
  • https://www.womenshealthmag.com/nl/beauty/g34723687/cbd-producten/
  • https://www.libelle.nl/