Published:

Updated:

Angststoornissen: soorten, oorzaken, symptomen en behandelingen

Hoewel het heel menselijk is om je nerveus te voelen, kan dit ook tot allerlei vervelende symptomen leiden. Ontdek hieronder wat je moet weten over angst, hoe je ermee om kunt gaan en welke rol CBD hierbij kan spelen.

Wat zijn angstgevoelens?

We zijn allemaal weleens nerveus, of dat nu komt door deadlines voor het werk, moeilijke situaties thuis of omdat je een presentatie moet geven. Incidentele angst (je tijdelijk ongemakkelijk, paniekerig of bezorgd voelen) is een volkomen natuurlijke menselijke reactie. Maar wanneer je zorgen niet weggaan, kan dit voor permanente angst zorgen en je kwaliteit van leven behoorlijk beïnvloeden.

Soms weet je wat de oorzaak is van je angst, maar die nerveusheid kan ook blijven aanhouden, zonder een specifieke trigger of oorzaak. In dergelijke gevallen kan de milde nervositeit tot een angststoornis leiden. De symptomen daarvan verschillen per persoon, maar vaak krijg je last van meerdere mentale en fysieke klachten.

Soorten angststoornissen

Mensen ervaren angst op veel verschillende manieren, waarbij de typen stoornissen in intensiteit variëren. Veel voorkomende angststoornissen zijn onder meer:

• Sociale angststoornis
• Obsessief-compulsieve stoornis
• Gezondheidsangst
• Stoornis in de lichaamsbeleving
• Gegeneraliseerde angststoornis

Van alle stoornissen die verband houden met angst, wordt de gegeneraliseerde angststoornis (GAS) waarschijnlijk het vaakst gediagnosticeerd. Dit is ook een van de moeilijkste te behandelen angststoornissen, omdat je de oorzaak ervan vaak niet goed kunt achterhalen. De zorgen die verband houden met GAS zijn vaak onbeheersbaar, en als je er last van hebt, is het behoorlijk lastig om ermee om te gaan.

Ondanks de complexiteit van angststoornissen, is er geen reden tot wanhoop. Er bestaan namelijk verschillende manieren om angstsymptomen te behandelen, waarbij de eerste stap het vaststellen van de trigger is.

Waarom angst ontstaat

Hoewel voorlopig onderzoek suggereert dat genen een rol spelen bij het ontwikkelen van angststoornissen, zijn de meestvoorkomende triggers extern van aard. Denk bijvoorbeeld aan ervaringen uit de kindertijd, gezondheidsproblemen of problemen met drugs en medicatie.

Bij elke mogelijke trigger spelen meestal meerdere factoren mee. De onderstaande situaties zijn enkele voorbeelden van de oorzaken van angstgevoelens.

Ervaringen uit de kindertijd

Een trauma op jonge leeftijd kan veel invloed hebben op je gedachten, gevoelens en hoe je met toekomstige gebeurtenissen omgaat. Helaas is dit een veel voorkomende oorzaak van angststoornissen. Voorbeelden zijn fysiek of emotioneel misbruik, verwaarlozing, het verlies van een ouder en uitsluiting.

Gezondheidsproblemen

Gezondheidsproblemen zijn ook vaak voorkomende triggers, waarbij langdurige of chronische gezondheidsproblemen behoorlijk hun tol kunnen eisen wat je mentale gezondheid betreft. Angst komt vaak voor bij psychische aandoeningen, omdat het vaak een symptoom van stress en depressie is.

Drugs en medicatie

Angst kan ook optreden door medicijn- en drugsgebruik. Bepaalde psychiatrische medicijnen kunnen het veroorzaken, maar de aandoening komt vooral onder drugs- en alcoholverslaafden voor. Daarnaast kunnen sommige voedingsmiddelen (voornamelijk middelen met veel suiker en cafeïne) ook aan angstgevoelens bijdragen.

Dagelijks leven

Het komt ook voor dat de uitdagingen die gepaard gaan met het moderne leven angst opwekken. Of het nu gaat om geldproblemen, lange werktijden, eenzaamheid of verdriet, je kunt met verschillende moeilijke situaties te maken krijgen. Meestal veroorzaakt dit licht ongemak, maar de symptomen kunnen wel heftiger worden als de problemen aanhouden.

Hoe angst je beïnvloedt

Net als bij veel andere psychische stoornissen, kun je bij angst van verschillende fysieke en mentale symptomen last krijgen. Geen twee gevallen van angst zijn daarbij hetzelfde, en zowel de ernst als de duur van de klachten zullen, afhankelijk van de situatie, verschillen.

Fysieke symptomen van angst

Lichamelijke symptomen van angst kunnen zijn:

• Spierspanningen
• Hartkloppingen
• Zweten, beven of rillen
• Ademhalingsmoeilijkheden (kortademigheid)
• Constante vermoeidheid

De meeste lichamelijke symptomen van angst uiten zich vooral in extreme omstandigheden of als gevolg van een trigger (een gevreesd object of een gevreesde situatie). Helaas kan dit er vervolgens toe leiden dat je je zorgen gaat maken over het opnieuw optreden ervan, waardoor je in een soort vicieuze cirkel terechtkomt. Vermijding kan op de korte termijn misschien helpen om lichamelijke symptomen te voorkomen, maar dit kan uiteindelijk een negatieve invloed op je kwaliteit van leven hebben.

Mentale angstsymptomen

Mentale angstsymptomen kunnen zijn:

• Rusteloosheid of een constant gevoel van spanning
• Concentratieproblemen
• Gevoelens van naderend onheil
• Gedachten in een neerwaartse spiraal (constante zorgen)
• Irrationele angsten

Mentale symptomen kunnen moeilijker te herkennen zijn en aanvankelijk minder intens zijn dan hun fysieke tegenhangers. Het is echter belangrijk om ook deze klachten aan te pakken, hoe mild ze ook zijn. Hoe langer angst namelijk onbehandeld blijft, hoe hardnekkiger het wordt. Het goede nieuws is echter dat het niet moeilijk hoeft te zijn om angstgevoelens tegen te gaan.

Hoe om te gaan met angst?

Bij angst heb je vaak een constant gevoel van zorgen, stress en rusteloosheid. Er zijn echter verschillende technieken waarmee je je gedachten weer onder controle kunt krijgen. Hoewel ze geen 100% garantie bieden, kunnen de volgende stappen op zijn minst helpen.

Stap 1: neem de controle weer over

De eerste stap om met angst om te gaan, is proberen te voorkomen dat je negatieve gevoelens in een neerwaartse spiraal terechtkomen. Zodra je merkt dat je symptomen krijgt, stop dan met wat je ook aan het doen bent, en concentreer je. Haal diep adem en focus je op het heden. Dit kan helpen voorkomen dat de gevoelens erger worden.

Stap 2: ga op zoek naar de oorzaak

Terwijl je je concentreert, moet je proberen vast te stellen waarom je je angstig voelt. Vind je het lastig om een trigger te vinden, houd dan eens bij op welk momenten je je zorgen maakt of angstig voelt. Een dagboek of notitieblok waarin je je angstgevoelens bijhoudt, kan helpen bij het aanpakken van de oorzaak.

Stap 3: denk positief

Meestal word je ongerust over situaties die je niet in de hand hebt, of ga je uit van het ergste scenario wanneer dit in werkelijkheid misschien nooit zal gebeuren. In plaats van je zorgen te maken over oncontroleerbare gebeurtenissen, moet je je op positieve 'tastbare dingen' en ervaringen proberen te focussen.

Als bijvoorbeeld de gezondheid van een dierbare je angstig maakt, concentreer je dan in plaats daarvan op alle leuke ervaringen die je samen hebt gedeeld en hoe je je voelt als je bij diegene bent.

Stap 4: doe iets wat je leuk vindt

Soms is er simpelweg geen oplossing voor een situatie die je angstig maakt. Maar dat betekent niet dat de symptomen de overhand moeten krijgen. Als je angst voelt opkomen, probeer dan je gedachten te verleggen naar activiteiten waar je van houdt.

Of het nu gaat om creatief bezig zijn, sporten of een film kijken: iedere activiteit die je helpt na te denken over iets anders dan je angstgevoelens, kan waardevol zijn.

Verschillen tussen stress en angst

Hoewel het vaak voelt alsof stress en angst hetzelfde zijn, zijn er subtiele verschillen tussen de twee. Het is essentieel dat je beide kunt onderscheiden, omdat de behandelingen soms kunnen variëren en je natuurlijk de best mogelijke behandeling wilt.

• Stress: een aandoening met een breed scala aan fysieke en mentale symptomen en normaal gesproken het resultaat van een externe trigger.

• Angst: een aanhoudend gevoel van zorgen dat vaak niet wegebt, ook niet als er geen mogelijke trigger is.

Stress en angst kunnen met vergelijkbare psychische symptomen gepaard gaan. Het is echter belangrijk om te onderstrepen dat je ook stressvrij kunt zijn en toch angstgevoelens kunt hebben.

Wat is CBD?

Cannabidiol (meestal CBD genoemd) is een volledig natuurlijke verbinding die afkomstig is van industriële hennep. Het bevindt zich in de toppen van de plant en vereist verfijnde productieprocessen om klaar te worden gemaakt voor consumptie.

De reden waarom fabrikanten zoveel moeite doen om CBD te extraheren en te zuiveren, is omdat het veel invloed op je welzijn kan hebben. Vanwege de unieke interactie ervan met ons lichaam kan CBD je immuunsysteem, spijsvertering en centrale zenuwstelsel beïnvloeden, evenals de lichaamsprocessen die daarbij komen kijken.

Met een mogelijk positieve invloed op je stemming, slaap, pijn en eetlust, kan CBD een uitstekend middel zijn om je gezondheid op een niet-giftige en volledig natuurlijke manier te verbeteren.

CBD-olie bij angst: helpt het?

De impact van CBD-olie op angstgevoelens wekt wereldwijd veel interesse onder wetenschappers. Tot dusver bevinden veel onderzoeken zich nog in de preklinische fase, maar de resultaten zijn wel veelbelovend. Verschillende studies richten zich daarbij op de invloed van CBD op ernstige angststoornissen, maar gezien de complexiteit van angst en de vele symptomen ervan, is er nog veel onbekend.

Gelukkig word je in ieder geval niet high van CBD-olie, waardoor het een ideale aanvulling is op de andere supplementen die je neemt. En aangezien CBD je in balans kan brengen, zou de verbinding zeer waardevol kunnen zijn bij de manier waarop je lichaam met fysieke en mentale problemen omgaat.

Hoe CBD bij angstgevoelens te gebruiken

Als je geïnteresseerd bent in het nemen van CBD bij angst, zijn er tientallen manieren om de verbinding dagelijks te gebruiken. Daarbij raden we aan het vooral op de momenten te gebruiken waarop je het het meest nodig hebt.

• Als je bijvoorbeeld weet dat een situatie of gebeurtenis op het werk je angstig maakt, neem dan aan het begin van de dag een paar druppels CBD-olie in. Wanneer je het oraal inneemt, heeft CBD ongeveer een uur nodig om door het lichaam te gaan, wat betekent dat het effect op zijn hoogtepunt is als je aan het werk bent.

• Als je je plotseling angstig voelt, maar niet kunt achterhalen waarom, druppel dan eens wat CBD-olie onder de tong voor een snel effect. Door het sublinguaal in te nemen, komt de CBD sneller in de bloedbaan terecht, waardoor de effecten al binnen een kwartier voelbaar zijn.

• Er zijn ook andere mogelijkheden, zoals CBD vape, CBD-capsules en CBD gummies. Deze hebben allemaal diverse voor- en nadelen als het aankomt op angstgevoelens, afhankelijk van je levensstijl en behoeften. Ons advies: experimenteer met verschillende CBD-producten om erachter te komen wat het beste bij jou past.

De aanbevolen dosering CBD bij angstgevoelens

De dosering is essentieel om rekening mee te houden bij het gebruik van CBD als je angst ervaart. Hoe lager de concentratie, hoe milder het effect, hoewel een paar druppels van een mild geconcentreerd CBD-product soms ook al de boost kunnen geven die je nodig hebt.

Er is geen vaste aanbevolen dosis CBD, omdat elke persoon er anders op reageert en geen twee gevallen van angst hetzelfde zijn. Over het algemeen geldt: hoe ernstiger je symptomen, hoe groter de dosering moet zijn.

Als CBD nog nieuw voor je is, kun je het beste beginnen met een product met een lage concentratie CBD en dit langzaam opbouwen. Geef jezelf voldoende tijd om eraan te wennen. Pas daarna kun je eventueel de concentratie CBD of de gebruiksfrequentie verhogen.

Of je nu voor de eerste keer CBD probeert of gewoon alles uit je CBD-product wilt halen, Cibdol heeft een speciale CBD-doseringscalculator voor je, waarmee je op basis van verschillende punten je aanbevolen dosis kunt achterhalen.

De resulterende aanbeveling is ideaal als je nog geen ervaring met CBD hebt, maar onthoud wel: het blijft slechts een aanbeveling. Mocht je nog vragen hierover hebben, raadpleeg dan je huisarts.

Mogelijke bijwerkingen van CBD

CBD is een natuurlijke verbinding die niet giftig is en die je niet high maakt, maar weet wel dat het ook enkele bijwerkingen kan hebben. Gelukkig zijn deze wel zeer mild, en gaan ze ook vrij snel weer over.

• CBD-inname kan milde vermoeidheid, misselijkheid, duizeligheid en een droge mond veroorzaken. Daarnaast kan het interactie met bepaalde voorgeschreven medicijnen hebben, dus houd daar ook rekening mee.

De meeste symptomen verdwijnen snel weer, maar als je je toch zorgen maakt, stop dan een paar dagen met het gebruik van CBD. Gebruik je momenteel medicatie, dan raden we je aan om je huisarts te raadplegen als je CBD wilt gebruiken.

Tips voor het gebruik van CBD-olie bij angstgevoelens

Wil je ook eens CBD-olie proberen om te dealen met je angst en de symptomen ervan? Hier zijn nog wat handige tips:

• Begin voorzichtig en bouw rustig op: blijf minimaal twee weken een milde concentratie CBD gebruiken, om aan de invloed van de cannabinoïde op je angstgevoelens te wennen.

• Experimenteer: probeer verschillende CBD-producten om erachter te komen wat het beste bij jouw levensstijl en behoeften past.

• Gebruik een dosiscalculator: weet je niet precies waar te beginnen? Gebruik dan de CBD-doseringscalculator, waarmee je op basis van je geslacht, leeftijd, gewicht en een paar andere punten je startdosering kunt bepalen.

• Gebruik alleen hoogwaardige CBD-extracten: alle CBD-producten van Cibdol ondergaan strikte kwaliteitscontroles en uitgebreide tests door derden om te bewijzen dat ze vrij zijn van THC en andere schadelijke elementen.

• Houd in de gaten hoe je je voelt: de beste manier om van CBD te profiteren, is door niet alleen je inname bij te houden, maar ook door bij te houden hoe je je bij specifieke producten of doses voelt. Op deze manier kun je het best mogelijke resultaat behalen.

Veelgestelde Vragen

Hoe vaak kan ik CBD bij angstgevoelens gebruiken?
Er is geen vaste aanbevolen dosis CBD, dus je kunt het zo vaak als je wilt innemen (zolang je je daar prettig bij voelt, uiteraard). Alle gevallen van angst zijn verschillend, dus zoek uit wat het beste voor jou werkt.
Welke concentratie CBD is het beste voor mij?
De beste concentratie CBD hangt af van de ernst van je symptomen, maar een milde concentratie kan al effectief zijn. Als je het niet zeker weet, begin dan voorzichtig en bouw de concentratie (wanneer nodig) rustig op.
Is CBD-olie legaal bij angst te gebruiken?
Mits de CBD-olie vrij is van THC, is het volkomen legaal om het bij angstgevoelens te gebruiken. Cibdol test onafhankelijk al zijn CBD-extracten om de hoogst mogelijke kwaliteit en veiligheid te garanderen.
Is CBD-olie bij angstgevoelens veilig te gebruiken?
CBD-olie kan bijwerkingen veroorzaken, maar deze zijn over het algemeen zeer mild. Kies altijd producten van hoge kwaliteit en probeer eerst een klein beetje CBD-olie om te zien hoe je je daarbij voelt.
Waar kan ik CBD-olie kopen als ik het bij angstgevoelens wil gebruiken?
Je kunt CBD-olie rechtstreeks hier bij Cibdol bestellen. We hebben niet alleen diverse CBD-oliën met verschillende concentraties CBD op voorraad, maar verzenden ook binnen heel Europa.
Welk product heb ik nodig?
As Seen On:
  • https://www.deondernemer.nl/actueel/retail/cibdol-opent-brandstore-stap-ideaal~2659792
  • https://retailtrends.nl/item/62892/cibdol-het-highend-cbd-merk-waar-je-niet-high-van-wordt
  • https://www.dailybase.nl/thegoodlife/lifestyle-thegoodlife/cibdol-opent-cbd-brandstore-amsterdam/
  • https://www.ad.nl/regiosport-den-haag/karlien-sleper-heeft-spelen-in-monobob-als-missie-ik-voel-me-vrijer-bij-deze-nieuwste-bobsleediscipline~a0db0ffe/
  • https://www.womenshealthmag.com/nl/beauty/g34723687/cbd-producten/
  • https://www.libelle.nl/