CBD en cafeïne: kun je ze combineren?

Gepubliceerd:

Cafeïne is uitgegroeid tot een fundamenteel onderdeel van de moderne samenleving. Je vindt het in ontzettend veel warme en koude dranken. Mensen gebruiken het om deadlines te halen, vermoeidheid te bestrijden en de dag energiek te beginnen. Het probleem is echter dat je beter met mate kunt genieten, zoals voor alle dingen in het leven geldt. Een kleine hoeveelheid cafeïne is gunstig. Een teveel wekt nerveuze en angstige gevoelens op. CBD kan deze bijwerkingen tegengaan en hier lees je er alles over.

Wat is de invloed van cafeïne?

Ochtendrituelen zijn heilig. Denk aan een geroosterd broodje, een kom muesli of een stukje fruit. Het zijn allemaal fantastische manieren om de dag te beginnen. Ongeacht jouw persoonlijke voorkeur begint het merendeel van de mensen de dag het liefst met cafeïne. Het helpt je geest op gang en verdrijft die ochtendmoeheid. Zo bereid je je voor op de dag die komen gaat. Ochtendrituelen met cafeïne zijn niets nieuws onder de zon. Historici menen dat de eerste "gebrouwen thee" al in 2737 v.Chr. is gedronken.

De reden voor deze universele verslaving vinden we in de opgewekte gevoelens na consumptie. Cafeïne is een natuurlijk stimulerend middel, afkomstig uit de koffieplant. Je vindt het in thee, koffie en talloze energiedrankjes. Maar de wisselwerking is niet zo ongecompliceerd als je denkt. Cafeïne werkt niet direct, maar remt receptoren die geactiveerd worden door adenosine, een neurochemische verbinding.

Adenosine is belangrijk omdat het een rol speelt in de beheersing van onze slaap- en waakcyclus. De afgifte van adenosine stimuleert ons lichaam om te rusten. Ook neemt de hersenactiviteit af. Cafeïne blokkeert de receptoren in de hersenen zodat ze zich niet aan adenosine verbinden. Onder normale omstandigheden bouwen de adenosine-waarden zich gedurende de dag op, tot het moment dat je gaat slapen. De cafeïne in je lichaam verstoort deze natuurlijke cyclus. Dit verbetert het gevoel van alertheid en focus.

Wat zijn de voordelen van cafeïne?

Cafeïne houdt je dus lekker wakker, maar biedt ook diverse andere voordelen. Het voorkomt dat adenosine zich bindt aan receptoren. Hierdoor kunnen de neurochemische verbindingen dopamine en norepinefrine een centrale rol innemen. Dopamine houdt verband met het biologische mechanisme voor genot en beloning. Een hoger niveau dopamine is in verband gebracht met een lagere bloeddruk en hartslag. Norepinefrine is verantwoordelijk voor de lichamelijke en geestelijke actiemechanismen.

Naast de psychologische voordelen bestaat er ook een verband tussen cafeïne en een versnelde stofwisseling, verbeterde sportprestaties en bescherming tegen hartaandoeningen. Het is echter lastig om de balans te vinden tussen een paar kopjes koffie per dag en een lichamelijke overbelasting. Omdat cafeïne het dopaminegehalte stimuleert, ligt een verslaving voor de hand. Als de balans doorslaat, bemerk je meestal ontwenningsverschijnselen. Deze bestaan uit hoofdpijn, migraine, hoge bloeddruk, angst en slaapproblemen. Maar geen paniek. Er is een manier om deze negatieve bijwerkingen tegen te gaan, met behulp van CBD.

Wat is de interactie tussen CBD en cafeïne?

Op het eerste gezicht lijken deze twee stoffen compleet tegenovergesteld. Het helpt als je weet hoe CBD op zichzelf werkt om te begrijpen hoe ze samenwerken. Cannabidiol is een verbinding uit de cannabis sativa plant. Via een wisselwerking met het lichamelijke endocannabinoïde systeem, neemt men aan dat het diverse biologische reacties ondersteunt en stimuleert. Een van deze interacties is het potentiële vermogen om angst te verlichten en tegelijkertijd een afname in pijn en ontsteking te stimuleren.

Dit zijn slechts enkele voorbeelden van de capaciteiten van CBD. Maar de verlichting van angst is heel belangrijk, zeker als je weet wat de bijwerkingen zijn van teveel cafeïne. Interessant genoeg is de samenwerking tussen CBD en cafeïne vrij gecompliceerd. Het is niet zo dat de een simpelweg de bijwerkingen van de ander ongedaan maakt. De aanname is dat beide verbindingen een wisselwerking hebben met de eerder genoemde adenosine receptoren.

Cafeïne en CBD: de ideale combinatie?

Cafeïne blokkeert het vermogen van receptoren om samen te werken met adenosine. CBD vertraagt wellicht het vermogen zich te binden aan adenosine vertragen nadat de effecten van cafeïne vervagen. De effecten van cafeïne zijn vrij uitgesproken, zeker in grote hoeveelheden, maar houden niet lang aan. De combinatie van CBD en cafeïne helpt alertheid en focus langdurig verbeteren. Daarnaast vermindert de cannabinoïde de impact van de bijwerkingen van cafeïne. Ons begrip van deze unieke relatie bevindt zich nog steeds in de verkennende fase. Meer meerdere bedrijven produceren inmiddels met CBD verrijkte koffie.

Balans is de sleutel. Dit geldt voor elke verbinding die invloed heeft op je lichaam en cafeïne is daarop geen uitzondering. De meest eenvoudige manier om de bijwerkingen van cafeïne in te perken, is er niet teveel van te drinken. Geniet met mate en richt je op een gezonde levensstijl. Als je gevoelig bent voor cafeïne of wanhopig probeert een deadline te halen op je werk, kan de combinatie van CBD en cafeïne zeer effectief blijken. De kans bestaat dat je langer van de effecten geniet, terwijl je je zenuwen spaart. Wij kiezen daarom voor een karamel latte zonder suiker.

Meld u aan voor onze nieuwsbrief en ontvang 10% korting op één order

Welk product heb ik nodig?