Slapeloosheid En CBD

Gepubliceerd:

We kennen allemaal het belang van een goede nachtrust. Helaas komen slaapproblemen steeds vaker voor in de hedendaagse maatschappij. Hieronder verkennen we de omvang van slaapstoornissen, zoals slapeloosheid. Ook kijken we naar de effecten die ze kunnen hebben op de gezondheid en het welzijn.

SLAAPPROBLEMEN KOMEN STEEDS MEER VOOR ONDER VOLWASSENEN

De term “slaapstoornissen” is zeer breed. Er bestaan talloze verschillende soorten slaap-gerelateerde problemen. Deze beïnvloeden mensen ook weer verschillend, met variërende effecten/symptomen. Hoe dan ook, slaapstoornissen worden een steeds groter probleem. En dan met name onder volwassenen.

In de VS hebben bijvoorbeeld grofweg 50-70 miljoen volwassenen last van een bepaalde slaapstoornis, aldus de American Sleep Association. Hieronder vallen klachten als onbedoeld in slaap vallen overdag of tijdens specifieke activiteiten (zoals het rijden).

Slapeloosheid is echter veruit de meest voorkomende slaapstoornis onder volwassenen. Ongeveer 30% van de Amerikaanse volwassenen zegt last te hebben van kortdurende periodes van slapeloosheid. Zo’n 10% kampt met de chronische variant.

Slapeloosheid is in essentie een ernstige vorm van slaapgebrek. Het kan het vermogen aantasten om in slaap te komen of blijven. Ook kan het ervoor zorgen dat iemand zich na het slapen niet goed uitgerust voelt. Het behandelen van slapeloosheid hangt sterk samen met het begrijpen van de onderliggende oorzaken van de aandoening, die kunnen variëren.

Sommige patiënten hebben bijvoorbeeld gewoonweg ongezonde slaapgewoonten. Door deze gewoonten te veranderen, zouden ze in een gezond slaapritme moeten kunnen raken. Anderen kunnen het echter ervaren als symptoom van een ernstigere, onderliggende aandoening. Denk aan angst of een depressie.

Een andere veelvoorkomende slaapstoornis waar veel volwassenen door worden getroffen, is slaapapneu. Tot 20% van de volwassen vrouwen en tot 30% van de mannen in de VS lijdt hieraan. Slaapapneu is een zeer ernstige aandoening. Als het onbehandeld blijft, kan het namelijk leiden tot verhoogde risico’s op hartaanvallen en glaucoom. Ook kan het zich uiten in zowel gedragsstoornissen als cognitieve stoornissen.

WAT GEBEURT ER ALS JE NIET GENOEG SLAAPT?

Een andere toenemende trend die de slaappatronen van volwassenen aantast, is een algemeen gebrek aan slaap. Volgens de Centers for Disease Control and Prevention in de VS, krijgt zelfs meer dan een derde van de Amerikaanse volwassenen regelmatig te weinig slaap.

Volgens de American Sleep Association hebben volwassenen tussen de 7 en 9 uur slaap per nacht nodig. Uit statistieken blijkt echter dat tot 40% van de volwassenen niet aan die norm voldoet. Onderzoek toont aan dat deze trend de laatste jaren een stijgende lijn volgt. Zo kregen volwassenen in de jaren ’40 zo’n 8 uur slaap per nacht. Tegenwoordig is dat gezakt tot 6,8, volgens een recente opiniepeiling van Gallup.

Slaapgebrek, met name onder jongvolwassenen, is zelfs zo veelvoorkomend dat het een veelgebruikte bron voor memes en andere online grappen is. De gevolgen van een chronisch slaapgebrek zijn echter verre van grappig.

Als je niet genoeg slaapt, kun je op de korte termijn acute klachten krijgen, zoals prikkelbaarheid, hoofdpijn en traagheid/trage reactie. Het kan ook zo zijn dat je meer fouten begaat op het werk of school. Je kunt zelfs een spraakstoornis krijgen als gevolg van te weinig slaap. (Net zoals dat kan gebeuren na overmatig drankgebruik.)

Andere voorkomende kortetermijneffecten van slaapgebrek zijn aantasting van het geheugen en verminderde concentratie. Uit diverse studies met studenten blijkt zelfs dat het rechtstreeks het vermogen om te leren aantast. Daarbij is het moeilijker informatie op te slaan.

En daarmee eindigt het niet. Slaapgebrek kan ook leiden tot een reeks andere, ernstigere gezondheidsproblemen.

Uit studies blijkt namelijk dat mensen die onvoldoende slapen vaak last hebben van een hormonale onbalans die in verband staat met gewichtstoename. En dat kan weer, zoals bij iedereen bekend, leiden tot talloze andere gezondheidsklachten.

Andere studies laten zien dat mensen die te weinig slapen ook last kunnen hebben van een te hoge bloeddruk en een verhoogde hartslag. Onderzoek suggereert daarnaast dat slaapgebrek een piek in concentraties van het C-reactief proteïne kan veroorzaken. Dit is een voorloper van hartklachten.

Onderzoek uit de jaren ’90 heeft ook aangetoond dat slaapgebrek het immuunsysteem kan aantasten. Meer specifiek stellen studies dat het de lichamelijke verdediging tegen infecties kan verzwakken.

Verder blijkt dat slaapgebrek de stofwisseling kan aantasten. Hierbij wordt het risico op de ontwikkeling van diabetes en andere ziekten hoger.

CBD EN SLAAP

Aangetoond is dat het endocannabinoïde systeem direct betrokken is bij het reguleren van slaap. In 2013 is bijvoorbeeld een studie in het blad Sleep Medicine gepubliceerd met als doel het testen van de theorie dat bestanddelen uit cannabis en hennep angst kunnen verminderen en slaap opwekken.

De onderzoekers hebben hierbij de slaapcyclus gemonitord van mannelijke ratten die een aantal chemicaliën kregen toegediend. Daaronder viel de endogene cannabinoïde 2-AG (of 2-Arachidonoylglycerol).

De studie kwam tot de conclusie dat 2-AG de activatie van melanine-concentrerende hormonen verhoogde en zo de REM slaap bevorderde. Daarnaast ontdekten ze dat CB1 antagonisten de toename van de REM slaap kunnen voorkomen. Gezien deze resultaten concludeerden de auteurs dat het endocannabinoïde systeem duidelijk betrokken is bij het aansturen van de slaap. En dan in het bijzonder van de REM slaap.

CBD heeft anxiolytische en sedatieve effecten, plus de mogelijkheid om het endocannabinoïde systeem te stimuleren zonder bijwerkingen. Daarmee zou het kunnen bijdragen aan het tot stand brengen van gezonde slaappatronen en het herstellen van een circadiaans ritme.

MELADOL SCHIET TE HULP

Meladol is een slaapsupplement waarin melatonine en CBD gecombineerd zijn. Melatonine is een endogeen hormoon. Hiervan is bekend dat het betrokken is bij het opwekken van slaap. Daarbij stuurt het ons circadiaanse ritme aan. Gecombineerd met de anxiolytische eigenschappen van CBD, vormt deze mix het perfecte supplement. Zo zet je weer een stap in de richting van een goede nachtrust.

In tegenstelling tot reguliere slaapmedicatie veroorzaakt Meladol geen bijwerkingen. Het is juist een natuurlijke manier om de slaapcyclus van je lichaam te herstellen. Daarbij word je wakker met een vitaal en uitgerust gevoel. Voor meer info over Meladol en hoe het werkt, klik hier.


Cibdol